« לדף הראשי | גם כאן יש יתרון לתקשוב » | הרבה מעבר לטכנולוגיה » | זה לא בא מהאוויר » | אם בפעם הראשונה זה נשמע טוב ... » | הרהורים על רפלקציה » | מטרות רבות (וסותרות) לו » | גם הישן פעם היה חדש » | עוד דוח ... ועוד ממצאים מרגיעים » | אשרי, מטומטם אני! » | עולמות וירטואליים במופ"ת » 

יום חמישי, 12 בפברואר 2009 

ניידים בכיתה - זה כן אפשרי

דרך מאמרון בבלוג Open Education הגעתי לדוח של Becta הבריטית על השימוש בטלפונים סלולאריים בבית הספר. בעמוד הראשי של הדוח (28 עמודים בקובץ PDF) מופיע מרץ 2008 כתאריך הפרסום, אם כי ההודעה לעיתונות של Becta הופיע רק בינואר השנה. נדמה לי שעל אף התאריך בדוח, הוא הופיע רק עכשיו. לא זכור לי שראיתי אזכורים או התייחסות אליו בשנה הקודמת.

הדוח הוא סיכום של הנסיון של שלושה בתי ספר תיכוניים שלמרות שהדבר מנוגד למדיוניותם, הרשו למורים ולתלמידים להשתמש בניידים בשיעורים. כמה מאות תלמידים השתתפו בניסוי, והסיכום הכללי היה חיובי מאד:
School heads and parents were supportive of the project, and in fact some parents asked why their students were not involved!

In every case, other teachers became interested and involved, and the project teachers decided to continue using mobile phones. These champions of change have shown that, with good planning and anticipating class management and technical issues, using mobile phones can be a very productive way to augment access to tools for computing, communication and photography.
בדוח מופיעה רשימה של 15 "דברים מועילים" שהתלמידים עשו עם הניידים שלהם (עמ' 9):
  1. Timing experiments with stopwatch
  2. Photographing apparatus and results of experiments for reports
  3. Photographing development of design models for eportfolios
  4. Photographing texts/whiteboards for future review
  5. Bluetoothing project material between group members
  6. Receiving SMS & email reminders from teachers
  7. Synchronizing calendar/timetable and setting reminders
  8. Connecting remotely to school learning platform
  9. Recording a teacher reading a poem for revision
  10. Accessing revision sites on the Internet
  11. Creating short narrative movies
  12. Downloading and listening to foreign language podcasts
  13. Logging into the school email system
  14. Using GPS to identify locations
  15. Transferring files between school and home
בדוח מדגישים שהפעילויות האלו פותחו גם על ידי התלמידים וגם על ידי המורים. הן זכו לעידוד מצד המורים מפני שהם ראו שיש בהן ערך לימודי.

מעניין לציין שלפני הניסוי, תלמידים רבים לא חשבו שיש לטלפון הסלולארי מקום בבית הספר, וגילוי הפוטנציאל הזה היה עבורם הפתעה:
At the outset, students were often surprised at the thought that mobile phones could be used for learning. They saw their phones as mainly for social uses, normally only using the camera to take pictures of parents or friends when socialising.
יש משהו בריטי למדי בדוח. למרות שהתוצאות מצביעות על כך שהטלפונים הסלולאריים סייעו מאד ללמידה, הדוח עצמו מאופק מאד. המילים "אוריינויות חדשות" מופיעות מספר פעמים, אבל הרושם הכללי הוא של התמקדות במיקרו, בשימושים האמיתיים בתוך הכיתה, ולא על הסקת מסקנות מרחיקות לכת שמתבססות יותר על אידיאולוגיה מאשר על מעשים בשטח. וללא ספק זה חלק ממה שכל כך מרשים בדוח.

תוויות:

הכותרת מיד הזניקה אותי לקריאה- נידיים בכיתה ואני באסוציאציה של מחשבים ניידים ולא טלפונים סוללריים. רשימת ההפעלות שהתלמידים בצעו בכיתה באמצעות הסוללרי מרשימה ונותנת רעיונות גם למחשבים ניידים בכיתה. אני מוצאת שהחלוקה של שימוש בסוללרים לצורכי תקשורת לעומת יצירת חומרים / תוצרים רלוונטית מאד גם ברשימה הזאת. אני חושבת שבלמידה באמצעות המחשבים הניידים אנו מקיימים חלק גדול מאד מהרשימה שדו"ח בקטה מספק , אבל בהחלט לקחתי מספר רעיונות ( כמו יצירת סרטונים קצרים) לעבוד עליהם עם הניידים.
גם כאן לדעתי - החוק של "היפוך היוצרות" - תלמידים יותר פעילים ויותר יוצרים בשיעורים לעומת תלמידים פאסיביים ומורה פעיל תופס משמעותית.

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates