« לדף הראשי | שתי הפיכות - אחת סתמית, ואחת משמעותית » | מאבדים את המהות? » | תוספות לא תמיד מוסיפות » | יוזמה מבורכת, אבל ... האם היא באמת נחוצה? » | משהו "קטן" חסר בספרי הלימוד הדיגיטאליים של היום » | ולזה הם קוראים "חידוש"? » | לפחות למראית עין » | של איזו מאה הלמידה הזאת? » | ספר הלימוד איננו הבעיה » | והיכן הלומד בתוך כל התקשוב זה? » 

יום שבת, 13 באפריל 2013 

קשה להשתחרר מהמונח הזה

פחות או יותר הכרזתי שתיקה כלפי המונח "כישורי המאה ה-21" כאן. למדתי שאין הרבה טעם בלחזור ולנסות להסביר למה אינני אוהב את המונח. פעמים רבות כתבתי שאינני מוצא בו ערך כלשהו, אבל הוא כמובן בכל זאת ממשיך לככב במסמכים ובדיונים הקשורים לתקשוב החינוכי.

ברור שאין ביכולתי למגר את השימוש במונח, ולכן כנראה אין מנוס מאשר לקבל אותו (אם כי, גם לשמור ממנו מרחק). אגב, זה אולי המקום לציין שלפני בערך שנתיים דיווחתי שלפני שנים רבות, לפני שהמונח "מידענות" כבש את החינוך, אני ואחרים באגף לחינוך יסודי דבקנו ב-"טיפול במידע" כמונח מוצלח יותר. הפסדתי בקרב על המונח אז, ואין סיבה לצפות שעכשיו אזכה במאבק על (או ליתר דיוק, נגד) "כישורי המאה ה-21".

אבל למה להסתפק בשתיקה כאשר אפשר להעזר בהומור? גם לריצ'רד בירן אין אהבה יתרה לשימוש במילים "המאה ה-21" בביטויים חינוכיים, ואת המאבק שלו במילים האלה הוא מנהל באמצעות ההומור. בירן אולי מוכר במיוחד בזכות סידרה ארוכה של תדריכים על כלים של גוגל שהוא פרסם. לפני מספר ימים בבלוג שלו הוא פרסם מאמרון שמכיל:
בירן מסביר שהוא החליט להכין את הרשימה שלו בעקבות רשימה אחרת שהוא קרא:
This afternoon I saw a blog post titled 27 Ways To Be A 21st Century Teacher. 22 of the 27 items in that list could have been 50 years ago. And 24 of the 27 items are things that I did as a sixth grade student in 1990.
בירן חש שהמילים רומזות על משהו חדש, כאשר למעשה יש כאן לא יותר מאשר אריזה חדשה למוצרים ישנים. וזה עורר אצלו רצון להגיב. בסיבה הראשונה שלו הוא כבר מסביר שבעיניו מדובר במונח מיותר:
We live in the 21st Century. If you're teaching today, you're a 21st Century teacher.
למען האמת, הטענה הזאת חוזרת על עצמה מספר פעמים, עם שינויים קלים, במהלך הרשימה. באופן מוצהר בירן משתעשע ברשימה. הוא מבקש מאיתנו לצחוק, ולראות עד כמה המילים האלו מגוחכות. עם זאת, יש נקודות ברשימה שלו שאינן רק אירוניות, אלא גם מעוררות מחשבה. למשל:
11. Good teachers have always consulted with other teachers. Twitter didn't invent professional learning networks, personal learning networks, or professional learning groups.
12. Good teachers have always been life-long learners looking to bring new information into their classrooms. Google didn't invent that.
בירן, כמובן לא היה צריך לשכנע אותי, ואינני יודע אם הגישה שלו משכנעת אחרים. מה שבטוח, זריקה של הומור ואירוניה לתוך הוויכוח לא יכול להזיק – תמיד נעים לקבל בהזדמנות לצחוק. אבל בסופו של דבר, אני חושש שקולו של בירן, כמו הקול שלי, הוא של הכלב שנובח מול השיירה שעוברת. הבלוג של בירן זוכה לקוראים רבים, ולכן סביר להניח שהפרסומות שמופיעות בו מביאים לו תוספת הכנסות רצויה. בירן איננו בוחר אילו פרסומות יופיעו בבלוג שלו. אלה מגיעות, אני מניח, דרך Google AdWords. אבל מעניין בכל זאת לציין שכאשר אני קראתי את הרשימה שלו אחת הפרסומות היתה של Fresno Pacific University – קולג' קטן בקליפורניה. הפרסומת מכריזה על קורסים שעוסקים ב:
21st Century Readiness Skills for Teachers & Students
וכך יוצא שבאותו הזמן שריצ'רד בירן מראה לנו עד כמה התוספת של "המאה ה-21" מיותרת בתיאור של העבודה של מורה היום, ואנחנו צוחקים ונהנים, אנחנו גם עדים לכך שספק אם יש סיכוי להוציא את המילים האלה מהלקסיקון החינוכי.

תוויות:

הפעם אני רוצה לחלוק. אני מסכים שהשם לא משהו. ברור גם שמורים טובים ממשו מטרות דומות לפני 50 ו-100 שנה. וגם "אין חדש תחת השמש" ו-"בחינוך יש הרבה מדי קלישאות" וכו וכו. ואכן טיפול במידע נשמע לי טוב יותר ממידענות ובכל זאת לא זאת הנקודה. המיאוס מהסיסמאות לא אמור להפריע לנו במהות. הזמנים הנוכחיים מצריכים מיומנויות גבוהות יותר מהמאה הקודמת. אז מספיק של-10% תהיינה אותן, תמיד זה היה - גם לפני 2000 שנה - בחזקת "יפה שיהיה", הפעם זה נחוץ ומי שלא יהיה מהן מספיק - ולא המקום לדון מה בדיוק, ברור שיש יותר מדי מהן - ימצא חסר משהו ולעיתים יותר מזה בהמשך. מדובר באמירה של משהו כמו "זה בנפשנו עכשיו". קצת דרמטי ושוב לכיוון הקלישאתי אבל אני סומך עליך שתנחית את זה במקום הנכון. וכיון שאין בידי אף אחד מאיתנו סיכוי ליצור מותג אחר אז נשאיר את זה כך כי חשוב להמשיך ולהגיד שזה חשוב מאד מאוד, שמה שקורה לא מספיק בכלל, שזו חרפה וכו וכו כל אחד על פי כשרונו בהפחדות שונות . זה לא צריך למנוע ממישהוא - והנאה רבה יש לי מקריאת הבלוכג הזה בין היתר בגלל זה - לתקוע סיכות בבלונים הנפוחים ואפילו להנות מכך!

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates