« לדף הראשי | לא רק אצל תלמידי בית הספר » | ההעתקה וההדבקה אינן הבעיה » | מענין לענין על, פחות או יותר, אותו ענין » | בכמה קהילות כבר אפשר להיות חבר? » | נו, עד כמה הדברים באמת נשארים אותו הדבר? » | ספרי לימוד, ויקיים, והצעה מלפני 40 שנה » | אני מקווה שהם יותר חכמים ממני » | מה? שוב על הנושא הזה? » | הצעה מעניינת, אך בשלב זה לא ישימה » | "הכנת התשתית ללמידה" » 

יום שלישי, 11 בספטמבר 2007 

הבחנה חשובה

קתי דייווידסון, בבלוג הקבוצתי על מדיה דיגיטלי ולמידה של קרן מקארתור, מדגישה את ההבדל בין "למידה דיגיטלית" לבין "instructional technology" (אני מעדיף לתרגם את המונח ל-"טכנולוגיות בלמידה", למרות שברור שיש כאן דגש על ההוראה לעומת הלמידה). דייווידסון כותבת:
IT (Instructional Technology) is indispensable to most educational institutions. Its development and enhancement are crucial to the institution. But does improving IT improve “digital learning”? Sometimes. Not always. Maybe not even often. The reason is that IT is usually institutionalized from the top down whereas digital learning is shared, contributory, collective, collaborative, customizable.

היא מוסיפה:
In digital media and learning, the outcomes are less clear, the teachers have less of a determining role, and technology isn’t something delivered to others but is intrinsic to the larger learning project. Its building and application are part of the collective learning experience.

במילים אחרות, שילוב טכנולוגיות דיגיטליות לתוך ההוראה איננו מערער את המסגרות הבית ספריות המסורתיות. כאשר בתי ספר מאמצים IT, לא מתרחש שינוי מהותי באינטראקציה בין המורה לבין התלמיד - הדגש נשאר על העברת ידע ממקור של סמכות לכלי הריק, ורק אמצעי ההעברה משתכללים.

אין ספק שהעסק איננו כל כך שחור/לבן. קיימים גוונים רבים של אפור (וגם של צבע) בדרכים השונות שבהן בתי ספר מאמצים ומשלבים טכנולוגיות חדשות. אבל ביסודו של דבר, יש כאן הבחנה חשובה מאד. ב-IT יש המשך של הקיים, ואילו מה שמעניין ב-"למידה דיגיטלית" הוא פתיחת מרחבי הלמידה, יצירת הזדמנויות למידה שהן מעבר לכיתה המסורתית.

בזמן האחרון מתקבל הרושם שבלוגרים חינוכיים לא מעטים מוכנים לוותר על בית הספר ו-"להחליף" אותו במרחבי הלמידה הפתוחים והאישיים שהלמידה הדיגיטלית מזמינה. לטעמי, אפילו אם מדובר בחזון רצוי, הוא בכלל איננו ישים - בעתיד הנראה לעין, הרוב המכריע של ילדינו ימשיכו ללמוד בבתי ספר. בתי הספר האלה ימשיכו לשלב עוד ועוד מרכיבים של IT, אבל לרוב, המרכיבים האלה ישרתו את שיטות ההוראה והלמידה המסורתיות. נאחל שבשנה החדשה, לצד מרכיבי ה-IT האלה, נהיה עדים גם להתקדמות בכיוון של "למידה דיגיטלית" - למידה המשחררת את תלמיד להפיק את המרב מהנוף המידעי של היום לצרכי הלמידה של עצמו ושל עמיתיו. שנה טובה!

תוויות: ,

מצטרפת לאיחולים,
שנה טובה!!
אריאלה

הוסף תגובה

קישורים להודעה הזאת

הוסף קישור

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates