« לדף הראשי | שניים על Twitter » | לא רק לתלמידים בעיות עם מקוריות » | הכל עניין של חסכון? » | בקטן, אבל על בטוח, יש כאן שינוי חינוכי משמעותי » | כלי Web 2.0 והתשתית ללמידה משמעותית » | סיכומי שיעורים ... ושיעורים שאולי לא דורשים סיכום » | הצצה זעירה לתוך השימוש בבלוגים בכיתה » | נסיון טיפה מוזר לדווח על כנס שבו לא נוכחתי » | כמעט כנס מו"ח - היום הראשון » | כמעט כנס מו"ח - היום השני » 

יום שבת, 19 ביולי 2008 

הזדמנות נהדרת להציץ בתהליך

טום בארט מלמד בכיתה ה' בעיר לא רחוקה ממנצ'סטר, שבאנגליה. בארט משתמש במסמכים של גוגל בכיתה שלו, ובבלוג שלו, וגם במספר מסגרות אחרות, הוא כתב על השימוש הזה. מאמרון בבלוג שלו מלפני כמעט שלושה שבועות (ברור שאני נמצא בפיגור תמידי בהתייחסות בכתיבה לחומרים הרבים שמגיעים אלי) מתייחס למספר שיטות שבארט פיתח לעצמו כדי להעיר הערות על עבודות של תלמידיו - עבודות שהוכנו באמצעות מסמכים של גוגל, ולשמור על ההערות האלו.

רעיונותיו של בארט נראים די הגיוניים. הדרך שבה הוא מעיר על שגיאות כתיב, למשל, מאפשרת לתלמידיו לזהות את השגיאות האלו בקלות, ואפילו לקבל הצעות לשינוי בהקלקה אחת. הוא מביא כמה אפשרויות לניהול ההתייחסות שלו לעבודות של תלמידיו (ומפני שבכיתות שלו יש לו 30 תלמידים, חשוב שהוא יכול לעשות את זה בצורה מסודרת). נדמה שהמאמרון של בארט מכוון אל מורים שעד היום לא העזו להשתמש במסמכים של גוגל בכיתות שלהם, מפני שהדבר נראה מורכב או מסובך מדי. הצעותיו של בארט הופכות את הכלי לפחות מאיים.

התרשמתי מההמלצות של בארט, אבל לא התלהבתי. השימוש שלו במסמכים של גוגל נראה לי שגרתי למדי – במקום לחפש דרכי למידה חדישות שאולי יכולים לבוא לביטוי באמצעות כלי חדש, חשתי שהוא מנצל את הכלי לעסוק בפעולות "לימודיות" מסורתיות. אבל המאמרון הזה של בארט היה המפגש הראשון שלי עם הבלוג שלו. (אינני בטוח כיצד הגעתי אליו, אבל זה בוודאי היה דרך בלוג של מישהו אחר שמופיע בקורא ה-RSS שלי.) למרות שהמאמרון המסויים הזה לא הרשים אותי יתר על המידה, שמתי לב שבארט כבר פרסם מספר מאמרונים על השימוש במסמכים של גוגל, והחלטתי לעיין גם באלה.

כאן חיכתה לי הפתעה נעימה. מתברר שבמשך ששה שבועות, מאז תחילת מאי, בארט מדווח בבלוג שלו על השימוש במסמכים של גוגל בכיתה. הדיווחים שלו מפורטים למדי – לפעמים הוא מתעכב על פרטים טכניים, לפעמים הוא מתאר את ההתערבויות שלו עם תלמידיו, ולפעמים הוא מדווח על הבעיות שבהן הוא נתקל, ועל הפתרונות האפשריים שהוא מפעיל בכיתה. בארט לא תמיד מביא "פתרונות", אבל הוא לא מהסס לכתוב על הקשיים שמתעוררים בעקבות השימוש בכלי. המאמרונים שלו, בכללותם, מהווים עדות מרתקת – תמונה מקיפה של ההתנסות של מורה אחד עם כלי חדש.

במאמרון הראשון שלו שקראתי חשתי שבארט עוסק רק בצד הטכנולוגי של הכלי. אבל הקריאה במלוא המאמרונים שעוסקים בשימוש במסמכים של גוגל מצביעה על מורה שעבורו הלמידה, ולא הטכנולוגיה, עומדת במרכז. באותו מאמרון ראשון (בעצם, האחרון) לא מצאתי התייחסות לעבודה משותפת של התלמידיו, וחשבתי שאבוא בביקורת כלפיו בגלל זה. אבל הנושא הזה עולה, ואפילו זוכה לתשומת לב רבה, במאמרונים האחרים (הקודמים) שלו. אין לי ספק שמורים שקראו את הדיווחים האלה של בארט בזמן שהם התפרסמו למדו המון – גם מהתיאורים שלו, וגם ממחשבותיו. ומי שלא קרא אז – יכול לקרוא עכשיו, או לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה.

תוויות: ,

ג'יי שלום ,


תודה שהבאת לידיעתנו והעשרת אותנו במידע על המורה הבריטי ויוזמתו .

בעקרון, יש מה ללמוד מהבריטים על תהליכים מעמיקים יותר מאשר אותם רעיונות שטחיים שמופיעים בארה"ב.

עמי סלנט
אנגלופיל ידוע

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates