« לדף הראשי | דיון חשוב שרצוי שיתקיים גם אצלנו » | מי רוצה להשאר בתוך הזנב הארוך? » | מבט אישי על המצב בארץ » | הגודל לא קובע – על מרכזיותו של ה-RSS בלמידה » | תלוי מי מדבר? » | רגע! האם זה בכלל מציאותי? » | לא על התקשוב לבדו » | בין תקשוב לבין בתי ספר של חדר אחד » | תודה רבה, אבל במחשבה שנייה ... » | כל אחד וספר הלימוד משלו? » 

יום שישי, 27 באוקטובר 2006 

כשאתה אומר "אישי", למה אתה מתכוון?

אחד מהבלוגרים הקבועים ב-Techlearning blog, מיגל גוילין, כותב השבוע על Personal Learning. הרעיון נשמה מאד מבטיח – הרי, הכלים שעומדים לרשות הכיתה והתלמיד היום מאשפרים עיצובה של סביבה אישית של כל תלמיד, סביבה שבה הוא או היא יכולים לרכז את החומרים שהם מגלים כדי להפיק מהם תובנות אישיות. גוילין כותב:
The excitement about the Read/Write Web is about educators waking up to the possibilities, awakening to the power of communication and collaboration in online settings.

Learning is intensely personal; it isn't business as usual. If you don't engage me emotionally, personally, then am I really learning? What is it that I will take away from my education, impersonal knowledge earned to achieve a credential or personal transformation of who I am as a person that will allow me to unleash my creative potential?

אין ספק, זה נשמע טוב מאד, עם הקריצה המחוייבת ליצירתיות נמצאת בכל אחד. אבל יש גבול לכמה שאפשר להשתמש בקלישאות. בשלב מסויים, צריכים להגיד משהו, ולצערי, גוילין איננו עושה זאת. במקום זה, הוא ממליץ שכל אחד ישאל שאלות כמו "כיצד הטכנולוגיה הזאת משפיעה על החיים שלי?".

ואם אנחנו באמת רוצים לצלול לתוך הלמידה האישית? נדמה לי שאם זאת הכוונה, עלינו לשאול האם, כאשר אנחנו מעודדים את התלמידים שלנו לצאת מגבולות הכיתה ולחפש מידע אי-שם במרחבי האינטרנט, הם מצויידים עם היכולת להבחין במידע שמתאים לצרכים שלהם, האם הם מסוגלים לשמור אותו בצורה יעילה, להסביר לעצמם ולאחרים מה בו כדאי ורצוי. אולי זה ענין של דגש – יש למידה אישית שבו ה-"אישי" גובר על ה-"למידה", מגמד אותה. בכלים כמו בלוגים יש אולי הסכנה שזה יקרה, אבל אין זה הכרחי. הסכנה הזאת ממשית אם אנחנו פשוט זורקים את התלמידים שלנו לתוך המרחב הבלוגי ומצפים שהם ידעו לשחות. התפקיד שלנו הוא ללמד אותם לשחות - להראות להם, הלכה למעשה, כיצד האישי והלמידה הולכים יחדיו.

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates