« לדף הראשי | האם יש לנו צורך ב-Digg במרחב החינוכי? » | דפי ווב שהודפסו? » | מדי פעם ... קצת פרסום עצמי » | להיות מחוברת למעריצים ולהכיר את הלהיטים? » | ושוב שומעים את הקולות האלה? » | שווה בדיקה » | האם המחשב יצר פדגוגיה חדשה? » | מישהו רוצה לפתח חומרי למידה ללא תמורה? » | איך בכל זאת תורמים את הטיפה שלך לים הדעת? » | בשבח הספריה » 

יום חמישי, 16 בנובמבר 2006 

אולי זה יותר מסובך מאשר חשבתי

בשבועות האחרונים היו לי מספר הזדמנויות להפגש עם מורים ועם רכזים סביב הכלים האינטרנטיים החדשים שעליהם כל כך מרבים לדבר ... או לפחות שעליהם מרבים לדבר בכל מקום מלבד בחינוך. ידעתי שיש התעניינות, והאמנתי ביכולת שלי להפוך את ההתעניינות הזאת, לפחות באופן חלקי, להתלהבות.. אבל אני חושש שלא כך התפתחו הדברים.

בכמה מהפגישות האלו תיארתי כלים רבים ורמזתי על כיצד הם יכולים להיות חלק מתהליכי למידה משמעותיים. היו גם פגישות שעסקו ממש בהדרכה. בפגישות האלו בחרתי להתמקד בדליציוס (del.icio.us) ובבלוגלינז (Bloglines) מפני שלדעתי אלה ככלים די בסיסיים שהם גם קלים לשימוש. מדובר בכלים שיכולים להמחיש כיצד אנחנו מעשירים את הסביבה החינוכית תוך כדי פעולה "אישית" של סימון של URL כמועדף במאגר ציבורי, וכיצד אנחנו יכולים לווסת את הזרם האדיר של חומרים שברצוננו לנו לקרוא (על פי רוב מדובר בבלוגים). ההצלחה היתה חלקית בלבד.

נכון, אצל כמה מהמשתתפים היתה התלהבות, אבל נדמה לי שבחלק גדול יותר היה קושי וחשש. אני משוכנע שמדובר בכלים שנלמדים בקות. ולא רק זה, אלא כאשר מתחילים להשתמש בהם, מגלים שזה לא רק כדאי אל גם מהנה. אבל ההדרכות היו קשות יותר מאשר תיארתי לעצמי. הנכונות להתמודד עם קשיי הלימוד היתה נמוכה, והרצון לבחון כיצד הכלים האלה יכולים להיות חלק מתהליכי למידה היה עוד יותר קטן.

אני לא אחד מאלה שחושב שהתלמידים שלנו יידעו מה לעשות אם הכלים האלה רק מפני שהם נולדו בדור הנכון. הם זקוקים לכלים האלה כדי ללמוד איך ללמוד בסביבה עתירת המידע של היום. והם זקוקים לעזרה שלנו כדי לעשות זאת. לצערי, לא יצאתי מעודד מהנכונות, או היכולת, של המורים להוביל במשימה הזאת.

אני, למען האמת - יצאתי די מיואשת מהמפגש האחרון ( ההמוני) שבו הרצית. הקשבתי לרחשי הקהל מסביבי. רובם/ן רכזי תקשוב/ צוות מוביל תקשוב ואנשים שאמורים להיות מחוברים לתחום. הם פשוט לא הבינו.מאחורי ישבה בחורה שסרגה כיפה, כשסיימה ורשמה את שמה ברשימת הנוכחות, קמה ויצאה. היא לא היתה היחידה (הכוונה ליציאה מהאולם, לא לסריגה:-))אולי ציבור של מורים (ולא מתוך התנשאות) מצפה לקבל מרשמים.מעין דפי עבודה מוכנים. להראות מה נעשה כבר בתחום החינוך בנושא. מן הסתם, זה מתקשר לפוסט הקודם שלך, בנושא הDigg - רוב האנשים שאני מכירה בתחום ההוראה והחינוך לא מעוניינים להיות הראשונים שיעשו משהו חדשני, הם רוצים לקבל את העניין לעוס וגרוס ומוכן לשימוש.
לפני ימים מספר הצעתי למורות מבית ספר החורת על דגלו את דגל החדשנות בתחום התקשוב לעבוד בסביבת הוויקי. (אני לא חושבת שוויקי מתאים לכל דבר וגם כאן לדעתי, יש המפספסים את הנקודה ומתאימים את הטכנולוגיה לחשיבה הישנה) הן הזדעזעו ושללו את הרעיון מייד,באופן מוחלט וחד משמעי.(כוונתי היתה לבנות מאגר מושגים בנושא מדעים בסה"כ...לא משהו כל כך מרחיק לכת..)הן לא היחידות המזועזעות משילוב של כלי ה- web 2.0 בהוראה.
בהחלט ייאוש.
א.

גם אני נכחתי במפגש של רכזי התקשוב....ובניגוד ל-א. אני חושבת שראוי היה להביא את החדשנות בעיקר בסגנון הייחודי שלך.
אני מניחה שאתה מכיר את מערכת החינוך מקרוב ויודע שהשינוי בתפיסה של ההוראה המתוקשבת הוא איטי...וכמו א. גם אני נתקלת באותה "חומה". מצד שני, עבור אלה המתעניינים והמתקדמים, ראוי להציג את הקידמה, גם אם במציאות הקושי קיים. לדעתי, לחיזוק הנושא מציעה להביא דוגמא ממשית של שימוש באחד מאתרי ה"מועדפים" שלך ביחידת ההוראה ולהדגיש שזה גם כלי מידעני/שיתופי.
לכל אלה שלא הבינו הכל, אולי בעתיד שישמעו את הצלילי של "דלישס" יבינו שזה לא תפוחי עץ.....

אין לי ספק שראוי וחובה להביא את החדשנות וגם אני מתחברת בהתלהבות לנושא. אין ספק שבשביל 20% מהמורים שיעשו עם זה משהו - או רק שידעו שזה קיים, שווה לחשוף את התפיסה.
אבל, אין הם רוב. הרוב אינו מבין עדיין את דרך החשיבה.
א.

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates