« לדף הראשי | ואולי אין מוקדם או מאוחר בלמידה רשתית » | אין לנו, כנראה, במה להתבייש » | האם אנחנו באמת יכולים לקחת דוגמה מהפינגוונים? » | העתקה והדבקה כמיומנות רצויה » | אם יש רשת, האם גם צריכים קהילה? » | ליצור את התשתית ללמידה משמעותית עם הבלוג » | רשמים מכנס מו"ח - 1 » | רשמים מכנס מו"ח - 2 » | רשמים מכנס מו"ח - 3 » | רשמים מכנס מו"ח - 4 » 

יום שישי, 13 באפריל 2007 

נו כבר ... צריכים את המחשב בלמידה או לא?

בלוגרים רבים מתייחסים לדיווח שהתפרסם בעיתונות האמריקאית אודות ממצאי מחקר שנערך על ידי משרד החינוך פדראלי בארה"ב שהתפרסם לאחרונה (המאמר בווישנגטון פוסט: Software's Benefits On Tests In Doubt הוא רק אחד מאלה). המחקר בדק את השימוש בלומדות שונות בבתי ספר ברחבי ארה"ב והשפעתן על תוצאות במבחנים בקריאה ובמתמטיקה, והגיע למסקנה שהשימוש בלומדות שנבדקו:
has no significant impact on student performance

אז מה? הרי כבר שנים אנחנו יודעים שאין טעם בהזרמת עוד ועוד מחשבים לתוך בתי הספר מבלי שהמורים יידעו כיצד לנצל אותם למטרות למידה. ואם כך, מה חדש כאן? אינני בטוח שבאמת יש כאן חדש, מלבד נקודה אחת קטנה (המוזכר כבר במשפט הראשון של המאמר בוושינגטון פוסט): תעשיית הלומדות בארה"ב הינה:
a $2 billion-a-year industry

וכאשר מדובר בסכומים כאלה (וחשוב לא לשכוח שבתי הספר לא רק קונים לומדות, אלא גם את המחשבים היקרים שעליהם הלומדות מופעלות) מתחילים לשאול מי באמת מרוויח כאן.

אבל אפילו אם אני רוצה להצטרף לחגיגה ולהגיד שהמרוויחים (ובגדול) הם יצרני הלומדות והחומרה, והמפסידים הם התלמידים, יתכן והעסק איננו כל כך פשוט. כבר הזכרתי את הצורך בהכשרת המורים, ואם בארה"ב לא מבינים את זה, אולי ראוי שהם יבזבזו את כספם. אבל חשוב גם לזכור שהמחקר לא מצא שהלומדות משפיעות על תוצאות של מבחנים. באווירה השוררת בחינוך בארה"ב בעקבות חקיקת No Child Left Behind תוצאות טובות במבחנים נעשות להרבה יותר חשובות מאשר הלמידה של תלמידים. אולי (ואני מודה שאינני יודע ועדיין לא יצא לי לעיין במחקר עצמו) מתרחשת למידה, אבל לא מהסוג שהמבחנים הנהוגים בארה"ב מכוונים לגלות. יש סוגים רבים של לומדות בשוק. יותר מדי ממה שיש איננו עושה שום דבר מעבר לתרגל את התלמידים עד שעמום, אבל אפשר למצוא גם משחקים מרתקים, וחומרי למידה היפרטקסטיים שמסוגלים לעורר התעניינות. המחקר הזה, כזכור, בדק את השימוש בלומדות רק בקידום הקריאה ובמתמטיקה. קיימים תחומי למידה רבים נוספים שלא נבדקו (NCLB לא מבקש לבדוק את אלה, אלא מתמבקד במיומנויות יסוד, ומתעלם מתחומים משמעותיים כמו אמנויות) ואולי באלה התוצאות עשויות להיות אחרות.

כזכור, עדיין לא עיינתי במחקר. eSchool News סוקר את המחקר הרבה יותר לעומק מאשר הוושינגטון פוסט, ומביא גם קישורים נוספים, כולל למחקר השלם עצמו. יש מה לקרוא.

תוויות: ,

ואני חשבתי שמצב הכשרת המורים לשימוש במחשב ככלי הוראה יותר טוב מפה? הדשא תמיד נראה יותר ירוק אצל השכן מסתבר
אני מחכה להמשך הדיווח שלך על מה שעוד לא קראת.(-:

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates