לא רק טקסט, אבל לא לוותר עליו
תוויות: אוריינויות, כתיבהThere are so many new ways to tell stories. Are we as teachers teaching kids ONLY to read and write and is that enough?
אני מודה שאני מאד מחובר למילה המודפסת (גם זו שעל גבי הצג) אבל אינני מתנגד לאמצעי הבעה אחרים. לא אתווכח עם דייויס לגבי היכולת של אמצעים גראפיים לספר סיפורים, או להסביר רעיון (ועוד). אבל דייוויס איננה יוצרת כאן משחק הוגן. אותן דוגמאות גראפיות שהיא מביאה הן תוצאה של עבודה מושקעת. מורגש שמי שהכין אותם השקיע זמן ומאמץ עד לתוצר הסופי. אבל מול התוצרים האלה, דייויס מביאה משפטים קצרים שנראים כאילו נכתבו כלאחר יד. לא קשה לקבוע שמצגת קטנה "מספר את הסיפור באופן בהיר יותר" מאשר משפט סתמי שכמעט לא מביע כלום. לעומת זאת, אם היא היתה מעמידה לצד סרט קצר סיפור אמיתי, סיפור שמי שכתב אותו בחר את מילותיו בקפידה, וחשב לעומק על מה שהוא רצה להגיד, אני מניח שתוצאות ה-"משחק" יכלו להיות די שונות.
השאיפה לשילוב צורות ייצוג מעבר לטקסט המודפס איננה חדשה למערכת החינוך. בסטנדרטים ללמידה בסביבה מתוקשבת בחינוך היסודי אנחנו קוראים:
אז למרות שאני בהחלט מסכים עם דייויס לגבי הצורך ללמד אמצעים נוספים "לספר סיפורים" לצד הוראת השימוש בטקסט המסורתי, קשה לא להרגיש שהיא עוסקת כאן בפופוליזם זול. לא משנה באיזה אמצעי בוחרים, צריכים ללמוד להשתמש בו, ולהשתמש בו בתבונה. ממש היום, דייוויד ורליק בבלוג שלו מקשר לאוסף נפלא של המחשות ויזואליות של רעיונות מדעיים. ההמחשות האלו אכן מראות, כפי שדייויס טוענת, שאמצעים גראפיים יכולים לספר סיפור בצורה מוצלחת ביותר. אבל אלה המחשות שהוכנו על ידי בעלי מקצוע ששולטים בכלים בהם הם משתמשים. חשוב להוסיף שלצד ההמחשות המרתקות האלו, תמיד מופיע טקסט המסביר לנו על מה אנחנו מסתכלים. מה לעשות, המילה המודפסת נשראת אחת האמצעים הטובים ביותר להביע את המחשבות, את הרעינות, ואת הסיפורים שלנו.
מניסיון הרב כמורה לביולוגיה אוכל לומר, השימוש בעזרים חזותיים מעשיר ומגוון את הלמידה ומעורר עניין בחומר הנלמד ומעלה את רמת המוטיבציה של התלמידים. סימולציות, למשל, מדמות תהליך המתרחש במציאות, מפשטות תופעות מורכבות ומאפשרות לבצע צפיות חוזרות ללא הגבלה בזמן קצר.אם אשווה זאת להסבר כתוב, אין ספק שהסימולציה היא זו הזוכה במירב הנקודות.
מאידך, אין ספק שנושא אוריינות הכתיבה/ הקריאה חייב להישאר במוקד ההוראה / למידה. אנו נתקלים בתלמידים רבים שלא קוראים כלל ואחד המאפיינים שלהם הוא העושר הלשוני הדל שלהם.בפעילותי בשנים האחרונות עם ד"ר דבורה הרפז, מנהלת ההוראה ברשת אורט נתקלתי בתוכנית חדשות להוראה / למידה במקצוע הלשון וההבעה וכן בתוכנית שלהב"ת שמטרתה לעודד מורים במקצועות ההוראה שלהם לשלב שימוש במיומנויות קריאה / הבעה.
לצערי עלי לציין שתרבות השימוש באינטרנט גורמת לאנשים רבים
(וכן גם לי) לקשיים בקריאה רציפה מהמסךולעיתים קרובות לשימוש בקריאה מרפרפת ו/או התמקדות באמצעים גראפיים.
חג שמח
נשלח ע"י: אנונימי | 29 ספטמבר, 2007 21:51