« לדף הראשי | גם כאן מותר (ורצוי) לספר » | מורים, מה לעשות, מתערבים » | נו, באמת! » | להתראות לידידה ברשת » | תקשורת בין מורים? תנו לאינטרנט לעזור » | להתאים את הטכנולוגיה לפדגוגיה » | נו, עוד פעם ... לשם מה? » | יחי ההבדל הקטן? » | להוות דוגמה? » | הלהיט התורן בחינוך? » 

יום שני, 10 בדצמבר 2007 

לא כל מה שדיגיטלי נוצץ

במאמרון בבלוג שלו מלפני מספר ימים קליי בוראל מדווח על מאמר שהתפרסם ב-eSchool News המספר על כמה אתרי וידיאו חדשים שמוקדשים לענייני מדע. האתרים האלה דומים ל-TeacherTube שמרכז סרטים "חינוכיים" באתר "נקי" כדי שבתי ספר שחוסמים את YouTube לא יחסמו אותם. ההבדל העיקרי הוא שבאתרים האלה מדענים מעלים סרטים שבהם הם עצמם עורכים ניסויים. האתרים האלה גם מאפשרים לתלמידים להעלות ניסויים שהם עורכים בכיתות שלהם. בוראל מציין:
What I find exciting about this is that it shows scientists in action, in their labs, explaining their real-world scientific experiments for the layperson.

אתרים כאלה הם בוודאי דבר חיובי. תמיד יש צורך בסרטים מדעיים טובים. זכור לי היטב כיצד, כתלמיד בית ספר, הקרנת סרט היתה מבצע די מורכב, עם תורן שידע להשחיל את הסרט, ועוד. והנה, סרטים איכותיים של ממש נגישים לנו היום ממש במרחק של קליק. אבל בוראל מוסיף הערה שבעיני היא עוד יותר חשובה. הוא כותב שבאתרים האלה אפשר לראות אנשי מדע שמתמודדים עם רכישת אותן מיומנויות שתלמידי בתי ספר גם נדרשים לרכוש בסביבה הדיגיטלית:
The point here: scientists themselves are now studying the same skills our students are learning when they make iMovies, podcasts, and so forth. This is good to explicitly communicate to students, who otherwise might churn out digital products with the same indifference with which they write schooly essays or fill out worksheets.

זאת אומרת, המדענים אמנם מבינים בנושאים המדעיים שעליהם הם מכינים סרטים, אבל הם עוד חדשים לדרכי ההגשה וההסבר שהסביבה הדיגיטלית פותחת עבורם. לפי בוראל, חשוב להראות לתלמידים שלא רק עבורם, אלא גם עבור אנשי מדע מקצועיים, הכלים של הסביבה הזאת חדשים. הוא רואה בזה דרך לעודד איכות אצל התלמידים.

אבל בוראל מוסיף עוד משהו. הוא מבקר את הגישה הדי רווחת שעצם העובדה שתלמידים מפיקים תוצרים דיגיטליים אומרת שאותם תוצרים הם איכותיים. לא פעם, כתיבה של תלמידים שהיתה נחשבת כרדוד ולא מושקע אם מגישים אותה למורה על דף נייר, הופכת להיות איכותית ומרשימה רק מפני שהיא מוגשת על גבי בלוג או ויקי. בוראל רואה כאן סכנה ממשית:
I really share this because, in my four-month old 1:1 school, I’m seeing students starting to display the “it’s just for school, so it’s irrelevant” attitude toward digital skills that they previously associated with pencil-and-paper work. This is a real danger to the whole enterprise of making schooling more relevant through digital literacy and connectivity.

במילים אחרות, אנחנו מרבים לציין שהסביבה הדיגיטלית משפיעה לחיוב על תהליך הלמידה בכך שהיא מעודדת תלמידים לשאוף למצויינות. אבל גם המצב ההפוך – שהסביבה הבית ספרית (סביבה שבה תלמידים התרגלו לעבוד ברשלנות ובחוסר-איכפתיות כלפי הנושאים שהם לומדים) תשפיע על הגישה של תלמידים כלפי הכלים האלה - הוא גם אפשרות אמיתית שממנה צריכים להזהר.

תוויות: ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates