« לדף הראשי | סימן מעודד » | מילים גבוהות ... וגם גרעין של אמת » | איך שדיון מתגלגל » | היכן שכואב? » | עוד מיומנות שלא נצטרך ללמד? » | כשהם יהיו מוכנים? » | מהו, בימינו, טקסט? » | הרהור על סדר העדיפויות של מורים » | תהליך - ולא רק תוצר » | הטכנולוגיה בוודאי אשמה » 

יום שני, 10 במרץ 2008 

האם בהכרח בסדר עולה?

ג'ף אוטכט, ב-TechLearning Blog, כותב שהוא מנסה למצוא אמות מידה שבאמצעותן ניתן להעריך את השימוש בטכנולוגיות בכיתה. הוא מסביר שלעתים קרובות מידי הוא פוגש מנהלים שההכרות שלהם עם טכנולוגיות כל כך דלה שהם נוטים להתלהב ממראות מרשימים מבלי לבחון אם באמת מתרחשת למידה:
In the past, I have had administrators tell me “I walked into the teacher’s room and all the students were on laptops.” As though just the site of students working on laptops meant they were engaged in the learning process.

I have been trying to wrap my head around a simple way for administrators to evaluate the use of technology in the classroom.
אוטכט מציע מסגרת די פשוטה בעזרתה ניתן לסווג שימושים שונים בטכנולוגיות. המסגרת מורכבת מארבע הבחנות המנוסחות כשאלות:
  1. Is the technology being used “Just because it’s there”?

  2. Is the technology allowing the teacher/students to do Old things in Old ways?

  3. Is the technology allowing the teacher/students to do Old things in New ways?

  4. Is the technology creating new and different learning experiences for the students?
הבחנות האלו די הגיוניות, אם כי אין בהן הרבה חדש. נדמה לי שמאז שהמחשב והאינטרנט התחילו לחדור לתוך הכיתה השאלות האלו נשאלו. אבל חשוב להדגיש נקודה נוספת: הרוב מאיתנו שדוגלים בשילוב הטכנולוגיה לתוך תהליך הלמידה מקבלים כמובן מאליו שהשאלות של אוטכט מבטאות דרגות רצויות של שימוש, כאשר השאיפה שלנו היא תמיד להגיע לרמה הרביעית.

אני מודה, מבחינתי השאיפה היא אכן להגיע למצב שבו הטכנולוגיה מנוצלת בכיתה על מנת ליצור חוויות למידה חדשות שלא יכולנו ליצור בלעדיה. אבל גישה כזאת, נכונה ככל שתהיה, יכולה להטות אותנו משאלה בסיסית יותר – האם מתרחשת למידה. גם אם אנחנו רודפים אחרי החדש, אין שום פסול בשימוש בטכנולוגיות חדשות על מנת ללמוד "דברים ישנים בדרכים ישנות". יש לא מעט "דברים ישנים" שכדאי ללמוד.

לשם ההגינות, חשוב לציין שאוטכט עצמו מודע לכך. הוא כותב:
I am not advocating that every lesson should use technology or that every lesson should try to answer “New things in New ways”. However, it is good to know just how the technology is being used.
ובכל זאת, העמדת השאלות כאילו בסדר עולה רומזת שיש כאן מדרג מוצהר של ערך. אפילו אם אנחנו אכן חושבים שכך המצב (ושוב, אני מודה שאני בדרך כלל חושב כך) רצוי לזכור שלמידה מתרחשת במישורים רבים, ולא כל שימוש בטכנולוגיה צריך להיות לשם למידה "חדשה".

תוויות: ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates