רשמים מכנס גולשים באינטרנט – מס' 2 – טיפה מהמושבים
משימת הקורס במכללת קיי היתה כתיבת ערכים לוויקיפדיה. מובילי הקורס ציינו שהכתיבה לוויקיפדיה "תורם לתפישת הסטודנטים את עצמם כשותפים ליצירת ידע ולא רק כצרכניו", ואין לי ספק שיש בכך ערך רב. ראוי להוסיף שכאשר הערכים שהסטודנטים כתבו הועלו לוויקיפדיה, הם נעשו חשופים לסוג שונה של ביקורת מאשר הביקורת של מורה בשיעור. להבדיל מציון שמקבלים בסיום של קורס, בכתיבה לוויקיפדיה "הסטודנטים נדרשו 'להגן' על הערכים שלהם". באופן כללי מדובר בפרויקט מאד מעניין, והייתי מעוניין ללמוד יותר על התובנות של הסטודנטים על "עצם הרעיון של אנציקלופדיה ציבורית, איכותה ואמינותה, ועל חוכמת ההמונים, העומדת בבסיסה".
הקורס שעליו דיווח יהודה פלד היה קורס מסוג אחר. כאן המטרה לא היתה לפרסם ערכים אנציקלופדיים ברבים, אלא להשתמש בתשתית של הוויקי, והאפשרות של משוב עמיתים שביסוד הוויקי, כדי לשפר את הכתיבה האקדמית של הסטודנטים. פלד ציין שלא היתה נכונות אצל הסטודנטים "לתת משוב משמעותי לעמיתיהם". הסטודנטים נדרשו לא רק לכתוב ערכים, אלא להעביר ביקורת על ארבעה ערכים אחרים, אבל התברר שהם התקשו מאד לתת משוב שאפשר לכנות אותו משוב בונה.
מתוך הקהל משה חסיד הדגיש שלמרות שבציבור הרחב קיימת חפיפה כמעט מלאה בין הטכנולוגיה של הוויקי לבין מוצר מידע אנציקלופדי, במקורו נועד הוויקי לאפשר שיתוף ידע וגיבושו בתוך ארגונים. לאור זה, הנסיונות שדווח עליהם במושב בהחלט התאימו לרוח המקורית של הכלי.
הרצאתו של ג'יי הורוויץ היתה מהנה מאד, אם כי חייבים לשאול אם באמת היה לו מה להגיד (או אם מה שהוא אמר היה שונה ממה שאפשר היה לקרוא בתקציר ההרצאה שהתפרסם לקראת הכנס). כפי שהורוויץ עצמו ציין, לא היה כאן שום מחקר, אלא משהו דומה יותר להצהרת כוונות, או אולי הזמנה להצטרף לקהילה של בלוגרים. לא בטוח שנדרשו 20 דקות כדי לעשות זאת. נדמה לי שהוא היה מצליח להסביר את עצמו טוב יותר לו היה נצמד למבנה המוצע של התקצירים לכנס נוסח:
לא דייקת בדבריך על התגובה שהגבתי בסיכומו של המושב מן הקהל.
נסיתי לטעון ( ואולי לא הבהרתי דברי הבהר היטב ) שדווקא כולנו ( וגם אני בתוכם ) המשתמשים בויקי במכללות מרבים לעשות שימוש ביישום האנציקלופדי של הויקי. נכון הדבר שהוא המוכר, הזמין וקרוב אלינו בהיותו מייצג ידע. ברם - אפשר לטעות ולחשוב שאנו מכשירים את הסטודנטים להיות כותבי ערכים באנציקלופדיה. הצעתי שנתחיל לחשוב על הויקי כסביבה שיתופית למטרות חינוכיות המתאימות לנו במכללות כגון "ויקי - מערכי שיעור", "ויקי - דוחות תצפית בשיעורי עמיתים" "ויקי -סיכומי הרצאות והערכתם" "ויקי-שיר" וכד'. אני זורק כפפה למופ"ת ולמחלקות הפיתוח של הסביבות המתוקשבות להשקיע חשיבה בצרכים האמיתיים ולהקים סביבות לדוגמא בסגנון הנ"ל. אולי גם, בדרכו המעניינית של יהודה פלד, לבצע על כך מחקר. אשמח גם להשתתף ביוזמה שכזו.
משה חסיד
נשלח ע"י: אנונימי | 26 יוני, 2008 13:53
ההבהרה בנוגע לחוסר הדיוק שלי מתקבלת בברכה. עם זאת, אני משוכנע שרבים מאד אינם מבינים שיש הבדל בין הוויקיפדיה לבין הכלי שבאמצעותו הוא נבנה, הוויקי. מעניין לציין שאנשי הפיתוח של מופ"ת שבוודאי יודעים להבחין בין השניים, רק מסייעים לבלבול הזה. בדף הראשי של אתר מכ"ם (http://www.macam.ac.il) מציעים לנו "ויקיפדיה לכל מכללה", כאשר הכוונה היא, כמובן, ל-"ויקי לכל מכללה". חבל שדווקא ממקור שצריך להבהיר, אנחנו זוכים להמשך הבלבול.
למרות שאישית אינני חסיד גדול של ויקיים, אין לי ספק שמדובר בכלי שיכול לסייע רבות בתחומים רבים. ובכל זאת, נדמה לי שלפני שהוויקי יצליח לזכות לשימוש נרחב במכללות, יש צורך בשילוב עורך WYSIWYG לתוך המערכת. מתוצרים שראיתי של לא מעט סטודנטים, למדתי שעורך הטקסט הלא ידידותי הנוכחי מרתיע סטודנטים מלתרום, ואינו נותן להם תחושה של גאווה מהתוצר שבסופו של תהליך מופיע על הצג.
נשלח ע"י: יענקל | 26 יוני, 2008 15:39