« לדף הראשי | אוריינות המידע היא, בין היתר, לדעת למי כדאי לפנות » | דרך מקורית להיות מקורי? » | מאמרון מיותר? » | האם כולנו יכולים לכתוב? » | המשבר הכלכלי ותרבות החינם » | אולי בכל זאת יש בהם משהו » | יפה דורש, יפה ... » | ללמוד לאהוב את הרעש? » | סוף סוף הוכחה שהאינטרנט טוב לבריאות? » | לשם שינוי ... לא מאשימים רק את האינטרנט » 

יום שלישי, 4 בנובמבר 2008 

יש הבדל בין תיירות לחינוך

דייוויד ורליק מתרשם מפרויקט חדש של יוזם Technorati דייוויד סיפרי - מדריכי טיולים מותאמים אישית. הרעיון די פשוט, ויש בו, בוודאי, כדאיות מסחרית. במקום לרכוש מספר מדריכי טיולים שבכל אחד מהם יש מספר דפים על היעדים שאליהם בכוונתך להגיע, למה לא להזמין מדריך שמקבץ את מלוא המידע המתאים, ממקורות רבים (ושגם מדלג על המידע שאיננו שייך ליעדים שאינם מעניינים אותך), ולכרוך אותו לתוך חוברת אחת? נדמה לי שסיפרי עלה על משהו שבאמת יהיה לו ביקוש.

ורליק מסביר שהחברה של סיפרי מבקשת לדעת לאן אתה מתכוון לנסוע ומתי, והיכן אתה מתכוון ללון. בנוסף, כדי להתאים את ההמלצות שיימצאו בחוברת האישית, החברה רוצה לדעת פרטים עליך - את ארץ המוצא שלך, למשל. אני מניח שתתבקש למסור את גילך, וגם פרטים על תחומי ההתעניינות שלך, על טעמך באוכל, ועוד. לא קשה לנחש שהחברה דולה פרטים מתוך מאגר נתונים עצום, ומתאימה בין הפרטים האלה לבין הנתונים האישיים שמסרת, במגמה למסור לך כמה שיותר מידע על המתרחש במקומות שבהם תבקר בזמן שתבקר בהם – מידע שיקלע בול לאופי שלך. סביר להניח שאפשר לקבל את רוב המידע הזה בעת הביקור עצמו - שולחנות הקבלה במלונות מלאים בעלוני פרסום - אבל אין ספק שלקט מרוכז של ידיעות שנמצא בידיך עוד לפני הנסיעה שווה קצת כסף.

אבל האם מה שמתאים לתיירות נכון גם לחינוך? ורליק רומז שהוא חושב שכן. הוא כותב:
As we continue to dream about the possibilities of textbook 2.0, which is not only digital, but pliable — and we imagine book services where the teacher (and even students) can pick and choose among modules of content, assembling webtexts that are specific to instructional needs, such individualized content generators may be one of the most appealing aspects of such a service.
ורליק צודק שהרעיון של "individualized content generators" די קוסם, אבל הוא איננו בהכרח מתאים לחינוך. לדעתי, הנסיון להפיק "תוכן מותאם אישי" באמצעות מאגרי מידע למיניהם מפספס אחד היסודות החשובים של החינוך.

אין לי שום דבר נגד תוכן מותאם אישי – אני דווקא משוכנע שמערכת החינוך צריכה להשתדל להתאים את תכני הלימוד ליכולות, ואפילו להתעניינויות, של כל תלמיד. אבל נכון להיום בתי ספר אינם שואלים את התלמיד מה הוא רוצה ללמוד, אלא קובעים עבורו מה חשוב לו ללמוד. הם עושים זאת לא מפני שיש להם רצון להשתלט על התלמיד, או מפני שרצון הילד איננו חשוב בעיניהם. זה פשוט באופי של בית הספר כשליח של החברה הסובבת - בין התפקידים של מערכת חינוכית היא לנסות להעניק לתלמיד מה שהחברה קבעה כחשוב בעיניה. מצב כזה איננו משאיר מקום רב להתאמה אישית. מורים טובים מצליחים להתאים את תכני הלימוד לרמות וליכולות השונות של התלמידים, אבל הם אינם נוהגים להגיש לתלמיד תפריט ולבקש ממנו לעיין בו ולהזמין מנה מבין המנות הראשונות ומנה אחרת מהמנות האחרונות, ולהרכיב לעצמו ארוחה. ואי לכך, לא ברור לי כיצד מפעל כמו זה של סיפרי ל-"הפקת תוכן מותאם אישי" יכול להשתלב לתוך מערך של לימודים.

ורליק כותב שלא רק תלמידים יכולים להיות קהל היעד של חוברות כאלה. בעיניו, הן יכולות לסייע גם למורים. אפשר להבין למה הוא חושב כך. אם יכולנו להזין נתונים מסויימים לתוך מאגר מידע וכתוצאה לקבל חוברת לימוד שמותאמת לרמה ולאופי של כל תלמיד זה היה אולי צעד חשוב לקראת יחס אישי לכל תלמיד בבית הספר. עם זאת, נדמה לי שיש בפעולה הזאת התכחשות לצורך במיומנויות מידעניות אצל המורים. חשבתי שאנחנו רוצים מורים שיכולים לאתר מידע אמין ושימושי, ולזהות מידע שמתאים לצרכים שונים, לא מורים שיודעים רק להקליק על כפתור ולקבל תוצר מוכן לשימוש בכיתה. חוברות כאלה דווקא מזכירות מאד את מכונות ההוראה שלפני יותר מדור בישרו על teacher-proof education באמצעות המחשב, אבל היום ידועות רק לשמצה. אני מוכן לשקול הזמנת חוברת מותאמת אישית לקראת טיול עתידי, אבל בבית הספר של העתיד נדמה לי שאני אעדיף לוותר עליה.

תוויות: ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates