שאלה פשוטה – אך לא בהכרח נכונה
תוויות: שימוש בבתי ספר
כאשר קראתי את השאלה של מקלוד הרגשתי טיפה נבוך. אינני מורה בכיתה ולכן אינני זקוק לאתרים לימודיים שיכולים לעזור לי ללמד נושא זה או אחר. אבל אני מניח שכפי שמקלוד חזה, יהיה לי קשה למנות עשרה אתרים מצויינים בכל תחום לימודי שהייתי בוחר. אבל לא בגלל זה המבוכה שלי. זאת באה מהתחושה שהשאלה של מקלוד פשוט איננה רלוונטית לדרך שבה אנשי חינוך צריכים להתייחס לאינטרנט. במקרה הטוב, היא משקפת תקופה ארחת לגמרי מזאת שבה אנחנו נמצאים.
בשאלה של מקלוד הנחת יסוד – שהשימוש הרצוי של האינטרנט בחינוך הוא כמקור לחומרי הוראה שמורה יכול לנצל על מנת להשביח את העבודה שלו. אין לי שום התנגדות לשימוש כזה (אם כי נדמה לי שמורה שמשתמש ב-WWW כדי למצוא חומרי הוראה מן המוכן יתקשה להסביר לתלמידיו למה אסור להם להעתיק מהרשת בעבודות שהם מכינים) אבל כבר מזמן הוא איננו תואם את מה שהרשת מציעה לנו, הוא איננו משקף שימושים הרבה יותר רצויים וכדאיים.
מורים רבים עדיין רואים את ה-WWW כספריה ענקית, כמקור שממנו הם יכולים לשלוף משהו שיעזור להם להיות מוכנים לשיעור של מחר. לא אופתע שמורים כאלה כן יכולים למנות עשרה אתרים, או לפחות מקווים שהם יכולים. (לפי הניסוח של מקלוד, די ברור שגוגל או ויקיפדיה אינם תשובות טובות לשאלה שלו.) אבל אני חושש שהם עושים זאת משום שהם אינם שוקדים על הכנת חומרי למידה המותאמים לצרכים הספציפיים של התלמידים שלהם. אפשר, כמובן, למצוא חומרים שנותנים לנו רעיונות, שמדרבנים אותנו לעצב משהו שיענה על הצרכים של כיתה מסויימת, אבל אני מתרשם שלא זאת היתה הכוונה של מקלוד. נדמה לי שהוא פשוט התכוון לאתרים שאפשר להעתיק לתוך הכיתה.
קוראים יחסית מעטים ענו על השאלה של מקלוד. עבורי זה רומז שהמורים שקוראים בלוגים אינם אותם מורים שפונים ל-WWW על מנת למצוא אתרים שאיתם הם יוכלו להכנס לכיתה. אותם מורים (כך אני בוחר לחשוב) משתתפים ברשתות חברתיות/מקצועיות למיניהן, ושואבים מהם רעיונות לפעילויות לימודיות מאתגרות. הם קוראים בבלוגים על הנסיונות של מורים אחרים ומקבלים מהם השראה. אולי הם גם מעשירים את הנסיון של אחרים דרך הדיווחים שלהם על המתרחש בכיתותיהם. אין ספק שהאינטרנט יכול לסייע רבות לעבודת המורה, ובוודאי יש המחשות ומקורות אחרים שיכולים להעשיר את השיעורים של המורה (ויכולים להוות בסיס ללמידה פעילה של תלמידים). אבל אפשר לקוות שהתקופה שבה מורים פנו לאינטרנט כדי למצוא מערכי שיעור ופעילויות מן המוכן שייכת לעבר.