« לדף הראשי | לאפשר לתלמידים להתנהג כמו ילדים » | שאלה פשוטה – אך לא בהכרח נכונה » | על איים ועל תבן – כמה הרהורי המשך » | המסע האישי של מורה אחת לתוך כיתה ללא נייר » | דיוקן הבלוגר כדמות אנושית » | שווה ציטוט » | דוגמה טובה - ובעברית! » | אישית, אינני כל כך מאוכזב » | מה יוצא כשהטכנולוגיה נכנסת? » | לכתוב מפני שאני קורא » 

יום רביעי, 15 באפריל 2009 

המחשב הנייד (כמובן) אשם

במשך השבוע האחרון הצטברו אצלי די הרבה כתבות ומאמרונים שראויים להתייחסות כאן, אבל משום מה, אני חש צורך לכתוב על כתבה קצרה שהופיעה לפני חודש. לכאורה מדובר בנושא שדי מובן מאליו – כותרת הכתבה ב-Wired Campus (של ה-Chronicle of Higher Education) מוסרת לנו ש:
הכתבה מדווחת על מרצה אחת באוניברסיטה של קולוראדו שהשוואתה בין הציונים של סטודנטים שהשתמשו במחשבים ניידים בשיעור לבין אלה שלא השתמשו בהם. באופן ברור התברר שהציונים של הסטודנטים שהיו עסוקים במחשבים היו נמוכים מאלה שהיו מרוכזים בשיעור (מדובר ב-17 סטודנטים). המרצה הביאה את הממצא הזה לידיעת הסטודנטים ו-11 מתוך ה-17 הפסיקו להשתמש במחשב, וראו זה פלא, הציונים שלהם השתפרו.

אפשר לזהות כאן פעילות חינוכית חיובית: במקום לאסור על השימוש בניידים בשיעור, המרצה הראתה לסטודנטים שהעיסוק במחשב הזיק לציונים, וכתוצאה מכך, יותר מחצי מהסטודנטים שינו את ההתנהגות שלהם. אבל האם השימוש במחשב בשיעור היה מה שגרם לציונים הנמוכים? בתוך הכתבה עצמה מציינים שהמרצה התייחסה לשימוש שלא היה קשור למתרחש בשיעור (לעדכן את חשבון הפייסבוק, למשל). המחשב בוודאי מקנה לנו אפשרויות להסחת הדעת שלא הכרנו לפניו. המשיכה לצפות בסרט ביו-טיוב בשעת שיעור אולי גדולה מאשר המשיכה לכתוב מכתב הביתה, או לקרוא את העיתון, אבל המשותף לכולם הוא שלא מתרכזים בשיעור. סביר להניח שגם הציונים של סטודנטים שקראו עיתון במקום להתרכז בשיעור נפגעו.

אותה כתבה ב-Wired Campus מדווחת על סקר שנערך אצל 29,000 סטודנטים למשפטים (של ה-Law School Survey of Student Engagement). בסקר הזה הבחינו בין שימוש במחשב ממוקד שיעור לבין שימוש שלא היה קשור לשיעור. התוצאות בכלל אינן מפתיעות:
As expected, those students who more frequently engage in class-oriented computing activities are more likely to participate in class discussions, synthesize concepts from different courses, and work hard to meet faculty expectations than students who frequently participate in diversionary computing activities. Students in the former group are also slightly less likely to come to class unprepared. But students who report high levels of class-oriented computer use are also more likely to participate in class and work hard to meet expectations than students with lower levels of class-oriented computer use, suggesting that when used for academic purposes, computers in the classroom can be an asset to student engagement.
אבל מה שקשה לי להבין הוא למה הכותרות של הכתבות מהסוג הזה כמעט תמיד מתמקדות בהיבטים השליליים של השימוש במחשב. לא חשבתי שמישהו באמת סבור שסטודנט שעסוק בעדכון פרופיל הפייסבוק שלו יפיק את המרב מהשיעור בו הוא לכאורה נמצא. ואם כך, את מי מנסים לשכנע? מספר לא מבוטל של המגיבים לכתבה צוהלים שהנה, קיבלנו עוד הוכחה לכך שצריכים לאסור את השימוש בניידים בשיעור. ומשום מה, המגיבים האלה מצליחים להתעלם מהמסקנות הדי הגיוניות מהסקר (הרחב יותר בהרבה) האחר.

תוויות:

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates