« לדף הראשי | ושוב על הבלוג והחשיבה » | למשש את האתר? » | טיפה של פרספקטיבה » | אולי כל ההבדל » | עם ידידים כאלה ... » | שותף ראוי בהחלט » | רצוי לזכור, אפילו אם זה כבר נאמר מספר פעמים » | המחשב הנייד (כמובן) אשם » | לאפשר לתלמידים להתנהג כמו ילדים » | שאלה פשוטה – אך לא בהכרח נכונה » 

יום שבת, 2 במאי 2009 

טכנולוגיה – וחינוך מכל מקום

בעידן האינטרנט הלמידה יכולה להתרחש בכל מקום, ולא רק בבית הספר. כמובן שזה היה נכון גם לפני האינטרנט, אבל היום אפשר להגיד שהתקשוב, והגישה החופשית למידע שהוא מאפשר, מהווה איום של ממש על העליונות של בית הספר כמקור למידע אצל בני נוער. (גם כאן אפשר לטעון שאין שום חדש – סביר להניח שהידע על העולם שיש לבני נוער היום בא יותר מהטלוויזיה מאשר מספרי הלימוד, ובמקרים כמו הערוצים National Geographic או Discovery אפשר אפילו לברך על כך.) כתבה באתר הניו יורק טיימס של היום מראה עוד דרך שבה הדיגיטאליות מערערת את הסמכות של בית הספר.

במדינת קרוליינה הצפונית החוק קובע שהתוכניות לחינוך מיני המופעלות בבתי הספר חייבות להתייחס לאמצעי אחד למניעת הריון בלבד – הינזרות ממגע מיני. הסטטיסטיקה מראה שמדובר באמצעי שאיננו יעיל: בקרוליינה הצפונית מלמדים הינזרות, ויותר ויותר בנות בין הגילאים 15 - 19 נכנסות להריון. המצב דומה בכל המדינות בארה"ב שבהן "החינוך המיני" איננו אלא הטפה להינזרות. אבל בכל זאת קברניטי החינוך במדינה דבקים בכך שזה מה שלומדים בבתי הספר.

מוסדות לבריאות הציבור במדינה רואים את הדברים אחרת, והם התארגנו להפעיל קו חם למידע על חינוך מיני באמצעות ה-SMS. בני נוער שולחים פניות דרך הטלפונים הסלולאריים שלהם (בעילום שם כמובן), ואלה מגיעות לאחד מתשעה מפעילי הקו - כולם בעלי תארים בבריאות הציבור או בעבודה סוציאלית, ונסיון של עבודה עם בני נוער. המפעילים מחזירים תשובות לשאלות, כולל הפניות למידע נוסף, והמלצה לפנות לטיפול רפואי.

למרות שהכתבה התפרסמה היום בניו יורק טיימס, לא ברור שמדובר בתופעה חדשה. יש מדינות, למשל, שמפעילות קוים שבהם הפונה בוחר שאלה מתוך תפריט. אחרי הבחירה נשלחת תושבה שהוכנה מראש. בקווים אחרים הקלדת מיקוד מעלה רשימה של מרפאות שאליהן אפשר לפנות לעזרה. הקו-החם בצפון קרוליינה הוא כנראה הראשון שבו הכל מתנהל באמצעות ה-SMS, ובאופן אישי. אבל מעבר לראשוניות (אם יש) נדמה לי שהדבר שבמיוחד מעניין כאן הוא יכולת של הטכנולוגיה לאגוף את המערכת החינוכית.

אחד מהמתנגדים לקו החם קובל על כך שהמידע שנמסר דרכו מנוגד למה שמלמדים בבתי הספר (הינזרות). הוא אומר:
When it comes to the Internet, parents are advised to put blockers on their computer and keep it in a central place in the home. But kids can have access to this on their cellphones when they’re away from parental influence — and it can’t be controlled.
ובכך הוא בוודאי צודק. הרי זאת הסיבה שהקו מופעל – כדי לאפשר גישה למידע שבני נוער רוצים (וצריכים) אך אינם יכולים לקבל בבית או בבית הספר.

ואולי צריכים להוסיף כאן עוד נקודה. אפילו בבית ובבית ספר, היכן שאולי מופעלות חסימות, בני נוער מצליחים למצוא את הדרך לאתרים חסומים. בני נוער מסוגלים להגיע לאתרים שבהם אפשר לקבל מידע רב – ולעתים מוטעה ואפילו מטעה. אבל כאשר מדובר בחינוך מיני בני נוער צמאים למידע מהימן, ואם הם יכולים לשמור על אלמוניותם, הם רוצים לפנות למבוגרים שמוכנים למסור את המידע שנחוץ להם. הקו החם דרך ה-SMS איננו רק הצלחה של התקשוב המאפשר גישה בלתי-אמצעית למידע. הוא גם הצלחה של השכל הישר – גם של צעירים וגם של מבוגרים.

תוויות:

נכון מה שאתה כותב , לכן אנו רואים בני נוער נכנסים לדברים שאסור לכנס להם באתר מסוים שיכול לא לשמוע עליו במסגרת בית הספר . וזה בעצם החלק השלילי של המחשב והטכנולוגיה

אני מאוד מסכימה עם כך שהSMS זו דרך מצויינת לתקשורת אנונימית, למרות שגם כאן ניתן לזהות את השולח ולהוציא את פירוט השיחות/ הודעות. מאוד חשוב שבבתי הספר היועצים יפרסמו את כל הדרכים הקיימות לחיפוש מידע ולשאילת שאילות, ולאו דווקא דרך היועצים או המורים.

הוסף תגובה

קישורים להודעה הזאת

הוסף קישור

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates