« לדף הראשי | בדיוק מזה אני חושש » | ועכשיו, בראייה חינוכית » | לכאורה הייתי צריך לשמוח » | לא רק צעצוע, לא שיש בכך פסול » | טיפה על שורשי הגישה החינוכית שלי » | הפקה איננה בהכרח הבנייה » | היד הארוכה (מאד) של הרשת » | תשובה או שאלה? » | הדיגיטאליות איננה פתרון לכל » | ועכשיו שאנחנו יודעים ... אז מה? » 

יום רביעי, 17 בפברואר 2010 

השקט הוא סימן חיובי

רק תוך כדי האזנה לחדשות של 8:00 בבקר נזכרתי שהיום היה היום הלאומי לאינטרנט בטוח. מפני שבשנים קודמות היה לי יותר קשר למערכת הייתי יותר מעורב, והיום הזה לא הגיע אלי כמעט כהפתעה. יצא המזל ודווקא היום ביקרתי בבית ספר, ומבלי להתכוון לכך, זכיתי להיות נוכח בשיעור שהוקדש ליום הבטוח.

השיעור בו צפיתי מצא חן בעיני. התלמידים התבקשו להכין טבלה בה הם השוו בין היתרונות והחסרונות של הרשת. אף אחד לא הכחיש שקיימות סכנות, אבל הדגש היה על כך שהאינטרנט הוא חלק אינטגראלי מחיינו. היה מובן שהתלמידים מכירים את האינטרנט, ולכן לא היה טעם לעסוק בהפחדות שסותרות את הנסיון שהם צוברים. במקום זה התייחסו אל הרשת כמשהו שצריכים להכיר על שלל היבטיה. (כאשר התלמידים ערכו השוואות הם ציינו שאחד החסרונות של הרשת הוא נוכחותם של פדופילים, אבל הם גם ציינו שנתקלים במידע לא מהימן, ונקודות חשובות נוספות. לעומת זאת, ברשימת היתרונות הופיעו מאפיינים רבים של רשתות חברתיות.)

לעומת האווירה השקולה בבית הספר, הידיעה ששודרה ברדיו הבקר הזכיר את העבר שנראה כבר די רחוק. למזלי, החדשות שודרו בזמן שהמתנתי בצד הכביש לאסוף מישהו, ויכולתי לשלוף את העט שלי ולרשום. אם מה שאני מביא כאן איננו מילה במילה, הוא מאד נאמן למה שנאמר. הקריין מסר ש:
... רוב ההורים אינם מתעניינים כלל במה שילדיהם עושים באינטרנט, והיום מיועד להגביר את מודעותם לסכנות שברשת
שוטר (או חייל) לא הגיע לבית הספר בו ביקרתי היום, ונדמה לי (למרות שאין לי שום מידע מהימן בנושא) שלהבדיל משנים קודמות, הם גם לא הגיעו לבתי ספר אחרים. יכול להיות שזה סימן שהמערכת מכירה בכך שלתלמידים מכל הגילאים יש נסיון אינטרנטי רב ולכן היא מבינה שעדיף להדגיש שימוש נבון במקום לנגן על פחדים שאינם תואמים את המציאות שהתלמידים מכירים. אם זה המצב, אני מברך על כך. החדשות כנראה עדיין זקוקות לכותרות שמתמקדות ב-"סכנות", אבל סגנון הדיווח בחדשות איננו בשליטה של המערכת.

ואם אני כבר עוסק בשימוש נבון, זה זמן מתאים להזכיר דוח של Ofsted, הגוף הבריטי שמופקד על סטנדרטים בחינוך, שהתפרסם החודש. חוקרים של Ofsted ביקרו ב-35 בתי ספר, ובדקו כיצד אלה מחנכים לשימוש נבון ברשת. לפי הדוח, מתברר שתלמידים שנחשפים לאתרים רבים בבית הספר מפתחים הרגלי שימוש אחראיים יותר מאשר תלמידים שהגישה לאתרים רבים נחסמת בפניהם:
The five schools where provision for e-safety was outstanding all used ‘managed’ systems to help pupils to become safe and responsible users of new technologies. ‘Managed’ systems have fewer inaccessible sites than ‘locked down’ systems and so require pupils to take responsibility themselves for using new technologies safely.
ההסבר די פשוט. הדוח מסביר שכאשר ילד מחזיק ביד של הורה כאשר הוא חוצה את הכביש הוא בוודאי בטוח, אבל זה איננו אומר שהוא ילמד לחצות בעצמו. לכן:
A child whose use of the internet is closely monitored at school will not necessarily develop the level of understanding required to use new technologies responsibly in other contexts.
באנגליה כנראה מבינים את זה, ויכול להיות שהשקט היחסי שבו היום הבטוח עבר השנה מעיד על כך שמבינים את זה גם כאן.

תוויות:

אני, כמוך, מקוה שהמסרים סביב גלישה בטוחה ברשת נכנסים לשיח הכיתתי לאורך כל השנה, בהזדמנויות מגוונת ושהמורים אינם מחכים ליום הבטוח המיוחד כדי להעלות את הנושא.
לצערי, אני יודעת שבמקומות רבים מסתמכים עדיין על ביקורים חד פעמים של שוטים ושל חיילם כדי ליידע את הילדים על הסכנת המחכת לילדים ברשת.

אהבתי את הפעילות שסיפרת עליה ונראה לי שאביא אותה להשתלמות מורים השבוע. מעניין יהיה לראות את היתרונות והחסרונות שיביאו המורים. הדיון הזה, בקבוצות הטרוגניות בין מורים בעלי ניסיון רב וחסרי נסייון עשוי להיות פרוה וחשוב.
שבוע טוב,
ניקי

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates