הפצצת גוגל – עדיין נושא חם
בשבוע האחרון, ג'ויס ולנזה, שבהזדמנות זאת אני שמח להמליץ על מאמר מצויין שלה על הרגלי החיפוש של בני נוער) הצטרפה לדיון הזה בבלוג שלה. אולי אין חדש בדבריה, אבל הם מנוסחים היטב, ועצם ההתייחסות כמה שבועות אחרי שהנושא לכאורה ירד מהנושאים החמים בבלוגים חינוכיים מראה שמדובר בנושא חשוב: Sharing the idea of the campaign with students is an ultimate information fluency activity. Our students should know how the world’s favorite search tool operates and how all types of people “work” it.
While this particular response to neoNazi activity appears democratic, and noble, something about it leaves me cold and frightened. I can easily see Google bombing used in damaging ways. What happens when our writings, our ideas, our professions, our friends are on the other side of the bomb? How does that lesson play out? What should we teach about ethics and citizenship and reason?