האם למישהו עדיין איכפת מהנושא זה?
תוויות: מידענות As educators, we are in the business of reducing the dissemination of misinformation. Even though Wikipedia may have some value, particularly from the value of leading students to citable sources, it is not itself an appropriate source for citation.
When confronted, many would say that their high school teachers had allowed the practice.
דווקא אני מתרשם שלא מעט מורים, גם ביסודי וגם בתיכון, תופסים את נושא השימוש בוויקיפדיה כמקור כהזדמנות לפתח מיומנויות "מידעניות". אבל גם בחברה הבוגרת מתקשים להבחין בין מקור ראשוני ומקור משני, בין ידיעה מהימנה וידיעה כוזבת. לא פלא שסטודנטים מתקשים בזה.
נושא איסור השימוש בוויקיפדיה כמקור ימשיך, כנראה, לתפוס כותרות. אבל מעניין לציין שרוב המאמרים שמדווחים על המתרחש ב-Middlebury מדווחים גם על נסיונות מאתגרים יותר של שימוש בוויקיפדיה – קורסים שכותבים ערכים לוויקיפדיה כמפעל לימודי משותף, למשל. אבל הדיווחים האלה מופיעים רחוק מהכותרות. וזה, כמובן, חלק מהבעיה.
ג'יי שלומות,
סיפור מענין.
לפני כמה שבועות מורה בכיתה י' אצלנו החליטה להשתמש בגרסה של ויקיפדיה לפעולת סיכום על לימוד של פרק ד' במסכת ברכות.
הכיתה נכנסה ל"וואלאפדיה" - ערך "תפילת מנחה" ועברו על הכתוב שם. למרבה הפתעתן הן מצאו שתי שגיאות בולטות לגבי מושגי יסוד בזמנים של תפילת מנחה. הן תפסו את השגיאות בקלות.
לשם השוואה, הכנסנו אותן לאותו הערך ב"וויקיפדיה העברי". שם השגיאות כבר לא הופיעו. בקשנו מהן להיכנס לאיזור השיחה של הערך, ושם הם מצאו דיון על השגיאות ותיקונן. מכיוון שוואלאפדיה אמנם מבוססת על ויקיפדיה אבל אינה מתעדכנת באותה התדירות ואינה כוללת את כל השיחות, השגיאות קובעו שם.
התרגיל הזה לימד את התלמידות הרבה על הויקיפדיה, דרך יצירתה ועל השואלים ממנה וכמובן הרבה על הזהירות הנדרשת בהסתמכות עליה כמקור בלעדי למידע.
כל הכבוד למורה שיזמה את הפעילות ואיחולים לתלמידות שהשיעור הזה יעזור להן לזכור את הפלוסים והמינוסים של הוויקפדיה.
נשלח ע"י: אנונימי | 05 מרץ, 2007 22:20
ואם מותר להוסיף לדבריו של ראובן כאן, איחולים לאלה שזכו לשיעור במידענות "על אמת" כפי שבית הספר בדרך כלל אינו מסוגל לספק.
נשלח ע"י: יענקל | 05 מרץ, 2007 22:50