« לדף הראשי | בני נוער והרשת - סיפור של אהבה זהירה? » | לא ידענו שאנחנו מדברים פרוזה! » | קשיים הם, כמובן, הזדמנות ללמידה » | ה-OLPC יוצא לדרך » | למה מורים לא נוהרים לאמץ את הכלים האלה? » | בעתקת עבודות והתמודדות אישית » | נו כבר ... צריכים את המחשב בלמידה או לא? » | ואולי אין מוקדם או מאוחר בלמידה רשתית » | אין לנו, כנראה, במה להתבייש » | האם אנחנו באמת יכולים לקחת דוגמה מהפינגוונים? » 

יום שלישי, 1 במאי 2007 

אנציקלופדיות ותהליך הלמידה

הגעתי לאוניברסיטה הפתוחה אתמול כדי לשמוע את פרופ' ליאו קורי על "אנציקלופדיות ואינטרנט: מרוב מידע - האם רואים את הידע?". כאחד שמרבה לעסוק בשאלות הקשורות לוויקיפדיה, ולמה שאני מכנה "סמכות המידע", שמחתי לגלות שקורי, איש אקדמיה בעל קבלות מרשימות, מעלה כמה מאותן השאלות שאני מעלה. (נכון, הצניעות אולי דורשת שהמשפט הקודם היה צריך להיות מנוסח הפוך, אבל ....) קורי הדגיש שהחלוקה שלפיה אנציקלופדיה "בוחרת" להציג את הידע היא חלק אינטגראלי מהידע עצמו. למרות שקביעה כזאת נשמעת מובנת מאליה (והרי היא נכונה גם לגבי הארגון של ספריות, למשל), במערכת החינוכית תופסים את האנציקלופדיה כמקור ניטראלי של הידע שהוא מציג. תפיסה כזאת מאפשרת למורים לבקש מתלמידים "למצוא חומר על ..." נושא מסויים, במקום לבקש מהם לבחון, למשל, מה ניתן ללמוד על מי שהכין פריט מידע מסויים על אותו נושא. אולי כאשר עוסקים במידע מהאנציקלופדיה, צריכים להפוך את הפתגם הידוע, ולקבוע "תסתכל בקנקן, ולא על מה שיש בו".

אבל בעצם, זה כן מה שעושים כאשר תלמידים פונים לוויקיפדיה. כאשר תלמידים משתמשים בוויקיפדיה כמקור המורים מרימים גבה ושואלים "האם לדעתך אפשר להשתמש באתר כזה כמקור מוסמך?". המסר די ברור: האנציקלופדיה המודפסת, זאת שנמצאת על מדפי הספריה בבית הספר, איננה מגמתית, ומהימנותו איננה מוטלת בספק - רק הדבר ההוא באינטרנט שכל אחד יכול לערוך הוא מגמתי ולא מהימן.

ההרהורים האלה הם בעצם תפיסת טרמפ על ההרצאה של קורי. הוא לא דיבר באופן ישיר על החינוך, אם כי להתייחסותו למבנה הידע ולגישה אליו יש קשר ישיר לתהליך הלמידה. אני מודה שהופתעתי כאשר בשאלות מהקהל שני משיבים תארו את הוויקיפדיה עצמה (ולא רק השימוש בו על ידי סטודנטים/תלמידים) כסכנה גדולה. לפני חודשיים התייחסתי לנסיונות של כמה קולג'ים בארה"ב להגביל את השימוש בוויקיפדיה, וכבר אז כתבתי שהנושא כבר לא מעורר מחלוקת. כנראה שטעיתי.

תוויות:

הנושא החוזר על עצמו בתגובות שלי למאמרונים שלך (כל השתיים, כולל זו) הוא "זמן".
כמי שליווה בת בכיתה ד' בכתיבת עבודה על קיבוץ קלי"ה, אני מודה לאלוהי המורים שלא הטריח את ביתי להוסיף לעבודתה גם משימה של ביקורת המידע. גם ככה אצלנו "בעצב יולדים עבודות".
המידע על קלי"ה נשלף משני מקורות - אתר קלי"ה וויקיפדיה. אוי לי ואבוי לביתי (הייתי יכול לעבור לאלימות) אם היתה גם משימה "לבדוק האם ויקיפדיה היא מקור אמין".
הויקיפדיה היא מקור, ראבאק! (ועוד כזה שאפשר לעשות ממנו copy-paste).

יוחאי

הוסף תגובה

קישורים להודעה הזאת

הוסף קישור

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates