עברו ארבעים שנה - מחשבות נוספות
we're remembering fewer and fewer basic facts these days.
Younger Americans today are the first generation to grow up with go-everywhere gadgets and services that exist specifically to remember things so that we don't have to.
... I've almost given up making an effort to remember anything, because I can instantly retrieve the information online.
והמלך אמר: "תיות המעולה שבאומנים, לא לאותו איש עצמו ניתן ליצור שיטות של אומנות, וגם לדון על מנת הנזק והתועלת הצפונה בתוכן לשעתידים להזדקק להן. והנה אתה, אבי הכתב, רוחש חיבה לילדך, ובשל כך ייחסת לו כוח פעולה הפוך ממה שיש בו. שכן יכניס עניין זה שיכחה בנשמות הלומדים אותו, כיוון שהללו שוב לא יאמנו את כוח זיכרונם, שמתוך בטחון שיבטחו בכתב, לא יהיו עוד נזכרים מבפנים, מכוח עצמם, אלא מבחוץ, מכוח דפוסים שאינם משלהם עצמם; לא המצאת, אפוא, סגולה לכוח הזיכרון, אלא להזכרה; וחכמה מדומה, לא אמיתית, הנך מקנה לתלמידך. שכן לכשיוודעו להם דברים הרבה ללא הוראה, יהיו בעיניהם מרבי דעת, בעוד שעל פי הרוב יהיו חסרי דעה; וקשה תהיה חברתם, כיון שיהיו חכמים-לכאורה, ולא חכמים."
(הבאתי את הטקסט הארוך, והמאד מוכר, הזה כאן מפני שמשום מה לא מצאתי גירסה זמינה ברשת.)
נדמה לי שעברנו מספיק פיתוחים טכנולוגיים ששיפרו את הזכרון החיצוני שלנו כדי שנוכל לקבוע שלא הכתב, או הדפוס, או המחשב, מביאים ל-"חוכמה מדומה". ובכל זאת, גם תומפסון חש שהסתמכות על אמצעי הזכרון החיצוניים גורמת לפספוס מסויים: There's another type of intelligence that comes not from rapid-fire pattern recognition but from slowly ingesting and retaining a lifetime's worth of facts.
אבל אין חשש שהמערכת החינוכית תוותר על הדרישה שתלמידים יצברו עובדות. החשש הוא שהמערכת לא תאפשר שימוש בכלים שבעזרתם ניתן לשמור את העובדות האלה מחוץ לראש של התלמיד.
אינני חושבת שהמצב הוא שחור/לבן כמו שמוצג. אני גדלתי בבית ספר איפה שלמדנו פרקים של התנ"ך בעל פה וגם דיקלומים. עשינו חישובים בראש, בלי מחשבון זה ברור, אבל גם בלי נייר ועפרון, הכל בראש. אני לא חושבת שזה בא על חשבון החשיבה עצמה. אני חושבת שזה חידד את המוח. היום יש תלות עצומה באמצעים הטכנולוגיים, בלעדיהם אנחנו אבודים. אני מרגישה את זה על עצמי, פעם הייתי זוכרת מספרים בקלות. היום אני מתקשה לזכור את מספר הטלפון שלי. ילדים היום בקושי יודעים את לוח הכפל. אני לא רואה שסוג אחד של לימוד צריך לבוא על חשבון סוג לימוד אחר. שניהם נחוצים. צריך דרך המלך, גם בלימוד.
נשלח ע"י: אנונימי | 07 אוקטובר, 2007 21:29