« לדף הראשי | על העתקות, וכצפוי, טיפה על בלוגים » | והם לא ידעו שהם אורייני מידע! » | אין מנוס מלשאול ... האם יש כאן למידה? » | נענע מכה שוב » | מוטב מאוחר ... » | יד ביד, מומחה וחובבן, למען הנגישות » | דוגמה למופת, עם הרהור לצידה » | על רשתות חברתיות, ועל המקום המתאים לדיון עליהן » | מעשה בלעם בלוגי » | כמעט מידי יום צריכים לשאול מה צריכים ללמד » 

יום שישי, 1 בפברואר 2008 

מה עושה ה-Superbowl בבלוג על תקשוב בחינוך?

קצת להפתעתי, כבר יומיים בלבד לפני אחת האירועים הספורטיביים המתוקשרים ביותר של ארה"ב, ועדיין לא מצאתי שום התייחסות – לא בעיתונות, ולא בבלוגים חינוכיים - לאופי המיוחד של האצטדיון שבו המשחק הזה יתרחש. ומפני שלאצטדיון הזה יש חשיבות לא קטנה לאופיו של החינוך בעתיד, נדמה לי שראוי שגם אלה מאיתנו שאינם מתעניינים יתר על המידה בספורט יהרהרו רגע בנושא.

משחק הסופרבול יתרחש באצטדיון של האוניברסיטה של פיניקס – אצטדיון שנחשב לאחד האצטדיונים המודרניים והמרשימים ביותר שנבנו בשנים האחרונות. אבל מה שמעניין כאן הוא שקבוצת הכדורגל של האוניברסיטה של פיניקס אינה משחקת באצטדיון הזה. ולא רק קבוצת הכדורגל. אף אחת מקבוצות הספורט של האוניברסיטה של פיניקס אינן משחקות שם, מהסיבה הפשוטה שלאוניברסיטה הזאת אין קבוצות ספורטיביות בכלל.

המשרדים הראשיים של האוניברסיטה של פיניקס, כמו האצטדיון שלה, נמצאים בעיר פיניקס שבמדינת אריזונה, אבל ספק אם המשרדים האלה הם "קמפוס" במובן המקובל של המילה. שלוחות של האוניברסיטה נמצאות בעשרות, ואולי מאות, ערים ברחבי ארה"ב. בעצם, היא אוסף של שלוחות פחות או יותר עצמאיות שעוסקות בהכשרת מבוגרים. הרוב הגדול של הסטודנטים של האוניברסיטה מפרנסים משפחות, ואין להם זמן ללמוד במסגרות יותר מסורתיות. תמורת תשלום שבכלל אינו קטן, אפשר ללמוד לתואר, אפילו לתואר מתקדם. וכצפוי, רבים מהקורסים של האוניברסיטה מועברים באמצעות התקשוב.

על פי רוב, הקורסים של האוניברסיטה קצרים, ובמקום ללמוד בסמסטרים מסודרים, הקורסים מדורגים – בדרך כלל האורך של קורס הוא חמישה שבועות, והסטודנטים לומדים רק בקורס אחד בעת ובעונה אחת. מסלולים שונים של האוניברסיטה זכו להסמכה של גופים מסמיכים שונים, ומשמעות הדבר היא שתואר משם נחשב באמת לתואר, אבל אין זה פלא שביקורת רבה מושמעת כלפי האוניברסיטה. מתייחסים לא רק לעובדה שהרווחים הכלכליים, ולא הלמידה, נמצאים במכרז, אך גם לעובדה שסגל ההוראה איננו מספיק מקצועי, שהדרישות מהסטודנטים אינן גבוהות, ועוד. בסופו של חשבון, תואר מהאוניברסיטה הזאת אינה נחשבת, בלשון המעטה, כתואר יוקרתי.

למרות הביקורת, קשה לא להסכים ש-"רכישת" האצטדיון על ידי האוניברסיטה היתה השקעה שיווקית מחושבת היטב. בוויקיפדיה אנחנו קוראים על ה-"רכישה", ומלגים שבעצם היתה זאת רכישה של שם האצטדיון:
It is not a University facility but a municipal sports arena whose naming rights were bought by UOP for advertising purposes. The school agreed to pay $154.5 million for the 20-year arrangement shortly after the Stadium's construction in 2006.
עשרות מיליוני אזרחים אמריקאיים שצופים באירועים ספורטיביים מתוקשרים היטב שמתרחשים באצטדיון נחשפים בדרך הזאת לאוניברסיטה. רכישת השם אכן דורשת השקעה גדולה מאד, אבל חצי דקה של פרסום בזמן הסופרבול השנה עולה 2.7 מיליון דולר, והזמן הזה חולף מהר. האוניברסיטה של פיניקס מנוהלת על ידי אנשי עסקים ולא על ידי אנשי חינוך. אין ספק שהם שקלו את הכדאיות של ההשקעה שלהם היטב.

מעבר למבצע שיווקי/פרסומי זה או אחר של מוסד חינוכי זה או אחר, ראוי לציין שהאוניברסיטה של פיניקס בכל זאת מציע אלטרנטיבה למסגרות הלימודיות הקיימות היום. אפילו אם מה שהם מציעים איננה לטעמי, נדמה לי שאין ספק שיש צורך אמיתי בהתנסויות ובמסגרות חדשות. ואכן, היא איננה הארגון היחיד שמחפש דרכים בלתי-שגרתיות לטפל בצרכים ההשכלתיים המשתנים של ימינו. השבוע קראנו שבאנגליה, רשת מקדונלדס קיבלה היתר להפעיל פרויקט להענקת תעודת סיום תיכון לחלק מעובדיה. בדיווח אחד קראנו:
The government is giving the U.S. burger chain -- along with a rail company and an airline -- the right to award credits toward a high school diploma to employees who complete on-the-job training programs.
בכתבה אחרת על הנושא מצטטים את השר לענייני כישורי הציבור שאומר:
It is right that we recognize and accredit employers that have shown a commitment to training and developing their staff.... This is an important step towards ending the old divisions between company training schemes and national qualifications, something that will benefit employees, employers and the country as a whole.
אין ספק שפני החינוך משתנים, ולא רק בגלל האפשרויות שהתקשוב פותח לפניו. רצוי, כמובן, שאלה מאיתנו שרואים ערך בתקשוב יסבירו שאותו ערך נמצא ביכולות הלמידה שהוא מקדם, ולא רק בהכשרה של עובדים.

תוויות: , ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates