« לדף הראשי | רשמים מכנס גולשים באינטרנט – מס' 1 – המליאה » | רשמים מכנס גולשים באינטרנט – מס' 2 – טיפה מהמושבים » | רשמים מכנס גולשים באינטרנט – מס' 3 – רשמים כלליים » | יוזמה מבורכת מבית » | אולי לא רק בני הנוער לא קוראים » | לפעמים האריכות מוצדקת » | בא לשכונה בלוג חדש (וטוב) » | קישורים אינם צריכים להוביל ליעדים מוגדרים בלבד » | השקיפות שבכתיבה לבלוג » | גם אני רוצה משחק מחשב חינוכי » 

יום שני, 30 ביוני 2008 

בין דיגיטאליות לבין למידה

במשך השבועיים האחרונים, מיכאל פלדשטיין, בבלוג שלו e-Literate,
העלה מספר מאמרוני אורח סביב הנושא של distributed learning environments. המאמרונים הם מבואות למאמרים מקיפים שעתידים להופיע בשנת הלימודים הבאה במהדורה מיוחדת של כתב העת On the Horizon. אני מתרשם שאותה מהדורה של כתב העת הזה תהיה מאד מעניינת (אינני מכיר מהדורות קודמות), אם כי לא כל המבואות שהופיעו עד עכשיו בבלוג של פלדשטיין מעסיקים אותי.

אבל מקריאת המבוא של אלכס ריד ברור לי שאני בהחלט רוצה לקרוא את המאמר שלו בנושא Writing in the Digital Age. ריד מלמד אנגלית וכתיבה באחת השלוחות של האוניברסיטה של מדינת ניו יורק, והוא בעל הבלוג Digital Digs.

כזכור, בבלוג של פלדשטיין מופיע רק המבוא של המאמר של ריד. אבל בפיסקה הראשונה של אותו מבוא כבר מופיעה טענה מאד מעניינת:
In the conversation over distributed learning environments, it is important to begin by recognizing that the question is not IF our learning environments can be or should be distributed but rather HOW. A professor teaching in a lecture hall back in the halcyon days before wireless connections or mobile phones still taught in a distributed learning environment.
אולי זה בלתי-נמנע, אבל אנחנו נוטים לראות בסביבות הלמידה הנוכחיות סדרי עולם קבועים, כאילו שתמיד למדנו בצורה שבה אנחנו לומדים היום. לכן, לפי ריד, אנחנו רואים בסביבות מבוזרות משהו חדש, ולא גלגול אפשרי של משהו מוכר. אבל ריד מדגיש שגם בכיתה המסורתית פגשנו "רשת מבוזרת של מידע, חומרים, פועלים, מדיניות והסכמים חברתיים":
That professor stood connected to an elaborate, non-local, distributed network of knowledge, materials, laborers, institutional polices, and social contracts that governed the relationship between professor and students and provided authority, context, and cultural value to what s/he said. Certainly a course operating in an institutional CMS is connected to a distributed network of technologies, standards, and protocols, as well as institutional budgets, bureaucracies, and practices. Students’ learning experiences are shaped by these distributed networks, and our pedagogies circulate through these networks.
יתכן שלקריאת המשפטים האלה התגובה המתבקשת היא "אז מה?". הרי ריד איננו מגלה לנו כאן שום דבר שמרעיד עולמות. הוא בסך הכל מציין שבכל סביבה לימודית יש מרכיבים שבאים לביטוי במידות שונות. אבל בהמשך דבריו ריד מצביע על ההשתמעויות של ההבחנה הזאת. הוא מסביר שהסטודנטים שלו צמחו בסביבות לימודיות שבהן "הקשרים כבר נוצרו", וכתוצאה מכך, הם מתקשים להסתגל לסביבות פתוחות יותר:
Despite the perceived tech-savvy nature of these Millennials, this context challenges my students. My students are so trained by classrooms where all the connections are pre-made and the only risk is boredom that they are often frustrated when I don’t tell them exactly how to connect the things we are learning, as if the world were just a larger version of the screw-together furniture in their apartments. Of course they know the world is more complex than that; they just don’t expect their classes to reflect that complexity.
בבסיס הכינוי הרווח "ילידים דיגיטאליים" שמרבים להשתמש בו כדי לתאר את הסטודנטים של היום (כן, אני שוב חוזר לנושא זה) נמצאת ההנחה שהם לא רק יודעים להשתמש בכלים דיגיטאליים, אלא גם שהם יודעים ללמוד בסביבות דיגיטאליות. ריד, לעומת זאת, אומר לנו שהנסיון הלימודי של הסטודנטים האלה יוצרת אצלם שטנציות לימודית שממנה הם מתקשים להשתחרר. אולי הם יודעים להשתמש בכלים, אבל הם עדיין לא יודעים ללמוד. ופיתוח היכולת הזאת היא עדיין התפקיד של המורים.

תוויות: ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates