לפני כמעט שנה
כתבתי כאן על פרויקט של ספריית הקונגרס האמריקאית בו הועלו כ-3000 צילומים של הספריה לתוך אתר שיתוף הצילומים
Flickr. ציינתי אז שמדובר בנסיון מאלף – חיבור בין אוסף אדיר של צילומים לבין אנשים בשטח – מה שכיניתי אז "חובבנים" – על מנת לאפשר את השימוש, ועוד יותר להוסיף למטה-דאטה, של הצילומים האלה. השבוע, אחד-עשר חודשים אחרים השקת הפרויקט, ספריית הקונגרס פרסמה דוח ובו סיכום ביניים על הניסוי.
על מנת לקבוע את מידת ההצלחה של פרויקט כזה, יש כמובן צורך לבדוק את מטרות הפרויקט. אלה, כנראה, מפורטות
בדוח המלא שעדיין לא קראתי. עם זאת,
בדוח המקוצר אפשר לזהות בבירור את שתי המטרות המרכזיות של הפרויקט. מטרה אחת היתה, כמובן, הפצה של אוסף הצילומים של הספרייה מעבר לאוכלוסיה שכבר הכירה אותה (דרך אתר ספריית הקונגרס עצמו). השנייה קצת יותר מורכבת - גיוס עזרת הציבור בזיהוי הצילומים והרחבת המידע המופיע אודותם. בלשון
ההודעה על הדוחות שפורסמה השבוע:
We were essentially conducting an experiment to see how crowdsourcing might enhance the quality of the information we are able to provide our collections, while also finding innovative ways to get those collections out to people who might have an avid interest in them.
לפי הדוח, המטרות האלו בהחלט הושגו.
היה אולי צפוי שעם הפרסום הראשוני של הפרויקט מספר הצפיות בצילומים יקפוץ. אבל אולי פחות צפוי היתה העקביות בהתעניינות – מידי חודש יש בערך חצי מיליון צפיות באוסף הצילומים (תחילה כ-3000, ועכשיו מעל 4000) ב-Flickr. המספר הזה הוא, ללא ספק, גדול בהרבה ממספר הכניסות לאוספים של הספריה באתר הבית שלה – אתר שבפני עצמו מאד פופולארי. אבל יש נתונים נוספים שהם מרשימים ביותר:
- 98% מהצילומים שהועלו ל-Flickr זכו לפחות לתג אחד שהוסף על ידי לפחות משתמש אחד
- הביקורים באתר הצילומים של ספריית הקונגרס עצמו עלו בערך ב-20%
- המידע של מעל 500 צילומים, בערך 12% מהצילומים שהועלו ל-Flickr במהלך הניסוי, הורחב ושופר בעקבות המידע שהיגע מהמבקרים
בסיכום של הדוח המקוצר כותבי הדוח מציינים שהעלאת האוסף ל-Flickr:
sparks creative interaction with collections
ללא ספק, הנתונים האלה מעידים על כך, ומצביעים על כיוון חשוב להמשך פרויקטים כאלה, והידוק הקשר בין הספרנים המקצועיים של ספריית הקונגרס והרבים מאיתנו שמרוויחים מאוסף הצילומים, וגם לומדים לתרום לו.
תוויות: כלים חברתיים, תיוג