« לדף הראשי | בשביל מה? » | במקרה הזה, העדר דיגיטאליות איננו הבעיה » | לא בהכרח מילים ריקות מתוכן » | סיכום ביניים מרשים ביותר » | האם זה טוב שאנחנו מסכימים? » | יופי! אבל מה הקשר כאן לחינוך? » | דיוקן המהפכן כמורה מסורתי » | תל למחשב את אשר למחשב » | האם פשוט יכול להיות פשוט מדי? » | סיבה אחת אפשרית לכך שלא לוקחים אותנו ברצינות » 

יום שבת, 20 בדצמבר 2008 

ועכשיו מה נסביר לתלמידים שלנו?

במקרה הטוב, היחס של מערכות חינוך לוויקיפדיה אמביוולנטי. מורים שמרשים לתלמידים שלהם להביא ערכים מוויקיפדיה כמקור מקפידים להסביר שמדובר רק בקרש קפיצה למידע נוסף, ושאין להסתמך על המידע שנמצא שם בלבד (כאילו שאפשר היה לעשות זאת מכל מקור אנציקלופדי אחר). אבל זה, כמובן, במקרה הטוב. במקרים רבים רק השמעת השם "ויקיפדיה" מעורר חשד. "לא בבית ספרנו" נשמעת במקומות רבים מאד, אפילו אם מאחורי הגב (או כאשר לא מסתכלים) לא רק התלמידים אלא גם המורים פונים למקור הזמין והפופולארי הזה.

אבל באותו הזמן שמערכות חינוך מתבצרות בגישה שלילית כלפי ויקיפדיה, מדענים רציניים מחפשים דרכים להביא את המחקרים שלהם אל הציבור הרחב, ואחת הדרכים לעשות זאת היא דרך פרסום בוויקיפדיה. השבוע, ב-Nature News הופיעה כתבה על פרויקט של כתב העת RNA Biology. מדובר בפרויקט שבו מדענים שמבקשים לפרסם את מחקריהם בכתב העת יהיו חייבים גם לפרסם תקציר של המחקר שלהם בוויקיפדיה. מטרת הפרויקט הזה הוא לחבר בין הפעילות של אנשי מדע לבין השטח, ולשפר את איכות התכנים המדעיים של ויקיפדיה.

התקצירים יופיעו תחילה, כנראה, לא כערכים עצמאיים בוויקיפדיה, אלא בדפי המשתמש של החוקרים, וזה משום שבוויקיפדיה לא מקובל לפרסם "מחקר מקורי". רק אחרי שהמחקרים יראו אור בכתב העת יהיה אפשר להעביר את התקצירים לערכים עצמאיים.

התגובות לצעד הזה של RNA Biology מעורבות. יש מדענים שרואים בו צעד חשוב בהפצת ידע מדעי לציבור הרחב, ואילו אחרים חוששים שוויקיפדיה איננה המקום המתאים לפרסום מחקרים מדעיים כאלה. הם חוששים שכאשר התקצירים יופיעו בוויקיפדיה, ואפשר יהיה לערוך אותם, העריכה תיעשה על ידי אנשים שאינם מבינים בתחום. זה יגרום, במקרה הטוב, לשיבושים בידע המדעי, ובמקרה היותר גרוע לחבלה מכוונת. מהצד השני, גם עורכים בוויקיפדיה מגיבים. חלקם מברכים על הפרויקט, ואילו אחרים מזהירים שהעובדה שמדובר במחקר מדעי איננה אומרת שהכתיבה תעמוד באמות המידה שוויקיפדיה קובעת לערכים שמתפרסמים בה.

ומה לגבי אנשי חינוך? נדמה לי שאולי סוף סוף נצטרך להכיר בעובדה שוויקיפדיה כבר איננה מערב פרוע מידעי, מקור אשר המוטעה והמופרך גוברים על המוסמך. במשך השנים הכלי הזה לא רק גדל בממדיו. הוא גם הפך לנכס תרבותי שאי-אפשר להתעלם ממנו. למען האמת, אינני מצפה שתלמידים יפנו לוויקיפדיה כדי ללמוד על מולקולות RNA. אבל העובדה שמידע מוסמך מהסוג הזה נמצא בוויקיפדיה, ושמדענים רואים לנכון להעלות את המידע הזה אליה, מחייבת אנשי חינוך לפתח התייחסות אחרת לכלי הזה מאשר היתה להם עד עכשיו.

האם אתה מכיר את האנציקלופדיה המדעית בפלטפורמה של ויקי Proteopedia?
כתבתי על זה פוסט באוגוסט, אני לא יודעת אם ראית את זה. בכל זאת נראה לי שזה יכול לעניין אותך לאור מה שכתבת כאן על מחקרים מדעיים בויקיפדיה.
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=355205&blogcode=9822773

הצצתי בעבר ב-Proteopedia, ואני חייב להודות שידיעותי בביולוגיה (ובכימיה, ובוודאי בעוד תחומים חשובים רבים) מצומצמות מדי כדי שאוכל להפיק תועלת ממנה. האתר מרשים ביותר, ואני מאד מעריך את הגישה הפתוחה של המדענים שפעילים בו. אבל שוב - אינני מבין בתחומים האלה.

כמובן שגם בתחום ה-RNA אינני מבין, ולא יהיו לי הזדמנויות רבות להעזר בהתרומות לוויקיפדיה של חוקרי ה-RNA שעליהם כתבתי. אבל נדמה לי שמעבר לתוכן עצמו, מה שחשוב בנסיון של החוקרים האלה הוא היחס של אנשי מחקר לוויקידיה. לפני לא הרבה זמן ויקיפדיה היה נחשב לבזוי, למרחב שמתאים לתרבות זולה, אבל לא למדע. אבל המקרה של חוקרי ה-RNA מצביע על נכונות להשתמש בכלי, על רצון להיות חלק מהמפעל המיוחד הזה. ואם כך קורה אצל אנשי מדע, בוודאי יצטרך להתרחש שינוי גם ביחס לוויקיפדיה אצל אנשי חינוך.

גם אני לא מבינה כלום במדעי הטבע. לדעתי הקמת ויקי מדעי חדש, לא רק תרומה של מדענים לויקיפדיה הקיים, מראה על שינוי יחס עוד יותר גדול לויקיז.

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates