« לדף הראשי | השוואה לא הוגנת » | אל תאמין לכל מה שאתה קורא באינטרנט ... » | "תוך כדי עיסוק בתכנים רלוונטיים" » | טכנולוגיה – וחינוך מכל מקום » | ושוב על הבלוג והחשיבה » | למשש את האתר? » | טיפה של פרספקטיבה » | אולי כל ההבדל » | עם ידידים כאלה ... » | שותף ראוי בהחלט » 

יום שני, 11 במאי 2009 

גם להעתיק - וגם לכבד זכויות

אף מורה איננו רוצה שיאשימו אותו בהפרת זכויות יוצרים. כמו-כן, רוב המורים מודעים לכך שבמסגרת "שימוש הוגן" מותר להשתמש בחלקים של יצירות מוגנות, אם כי גבולות המותר אינם ברורים להם. וכאשר סוללה של עורכי דין יקרים עומדת לרשות בעלי הזכויות, אותם מורים מעדיפים לא לבדוק אם הם עברו את הגבול הזה או לא. לא חסרים מקרים שבהם בעלי הזכויות - חברות תקליטים, מפיקי סרטים ודומיהם - מצאו לנכון לתבוע אזרחים על כך שקבצים שהורדו דרך האינטרנט נמצאים בדיסקים הקשיחים שלהם בבית. והתביעות האלו מצליחות לשכנע מורים שעדיף לא להסתבך.

לפני שבוע, בעיר וושינגטון, נערכו דיונים על המלצות חדשות לחוק הזכויות הדיגיטאליות. דיונים לצורך עדכון החוק הזה נערכים כל שלוש שנים. לפני שלוש שנים אנשי חינוך קיבלו היתר להעתיק סרטי DVD לשימוש בכיתה, ובדיונים לפני שבוע קבוצה של אנשי חינוך ביקשה להאריך את הפטור הזה. הפעם האיגוד האמריקאי לסרטי קולנוע (ה-MPAA) כנראה הביע התנגדות להמשך ההיתר.

אבל תהיה זאת טעות לחשוב שההתנגדות הזאת מראה שהדימוי הרווח של בעלי הזכויות, ושל עורכי הדין שלהם, כממהרים לתבוע אזרחים תמימים מוצדק. נציגי האיגוד הציגו סרט וידיאו שבו הם מסבירים כיצד אפשר "להעתיק" DVD בצורה לגיטימית, מבלי לפגוע בזכויות היוצרים.

הסרט בן ארבע הדקות מתאר כיצד אפשר לכוון מצלמת וידאו אל מסך, ואז לשדר DVD על המסך, ולצלם את השידור. (אגב, הדובר בוידיאו מסביר שלא כמו הסרט, שמצולם דרך המסך, האודיו מוקלט ישירות מה-DVD. לא ברור למה אין בכך הפרה של זכויות.) בדרך הזאת לא פורצים את ההגנות שב-DVD, ולכן מותר להשתמש בקטע המצולם. בבלוג הטכנולוגי הפופולארי BoingBoing מצטטים את מרטין קוראנט רייף, חורקת שעוסקת בקניין רוחני, שמציינת שהשיטה הזאת הינה:
like typing up a quote from a book, taking it outside, chiseling the words in a rock, photographing the rock, scanning the photo, and running OCR on it.
למען האמת, ההשוואה הזאת איננה הוגנת. הרי בעצם התהליך איננו כל כך מסורבל. בסך הכל, הוא דומה לצילום של דף, ופיתוח של סרט הצילום. ובכל זאת, התהליך נראה עד כדי כך לא הגיוני, ומיותר, שצריכים לשאול אם מדובר בקטע אמיתי או במהתלה. ניסיתי לבדוק, ועד עכשיו לא הגעתי למקור שמציין את שם הדובר, או את התאריך המדוייק של הדיון בו הקטע הזה הוקרן. לפני כשנתיים וחצי הסתובבה ברשת שמועה אחרת בנוגע ל-MPAA והזכויות שעליהן הוא מבקש להגן. אותה שמועה היתה חסרת בסיס. אבל למרות שאינני מצליח לאמת את קטע הוידיאו שמדגים כיצד להסריט הקרנה של DVD, משום מה הוא נראה לי אמין למדי. וההמלצה שלי? אפשר, ועדיף, לתת פרשנות רחבה ל-"שימוש הוגן".

תוויות:

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates