ואולי ספרי הלימוד העתידיים אינם ...
תוויות: ספר, ספרי לימוד
דייוויד ורליק כותב השבוע על ספרי לימוד דיגיטאליים, וכדרכו הוא מזמין את קוראיו להצטרף אליו ולמנות את המאפיינים של הספרים האלה שעושים אותם לעדיפים על ספרים מודפסים. התוצאה היא טבלה שמראה שפחות או יותר בכל נקודה אפשרית (ורליק מציין 12) אין בכלל תחרות בין שני סוגי הספרים. בין הנקודות שבהן הוא משווה בין שני הספרים:
עלי להודות שבמידה לא קטנה אני מסכים עם ההבחנות האלו, ועם אחרות שוורליק מציין. אבל התמונה הכוללת שמצטיירת מהטבלה של ורליק היא של ספר לימוד תלוש מהמסגרות הלימודיות הקיימות. ורליק איננו מתייחס לעבודה שמערכות חינוך אינן משוחררות מהטיות אידאולוגיות, ולאור זה ספרי לימוד ביודעין מציגים תפיסת עולם מסויימת כנכונה (ונקייה מהטיות). הוא משבח את ספר הלימוד החופשי מסטנדרטים, ומצליח להתעלם מהעובדה שהמערכת עדיין דורשת את הסטנדרטים האלה. הוא אדיש לכך שמערכות לימוד רוצות ליצור תחושה של בטחון אצל הלומדים בו, ולא לזעזע אותם.
אני בטוח שוורליק מייחל לכך שספר הלימוד ה-"חדש" יחולל שינוי משמעותי בדרכי למידה והוראה. שוב, אשמח גם אני אם כך יקרה. אבל המאפיינים של ספר הלימוד ה-"חדש" שוורליק מביא במאמרון שלו אינם אינהרנטיים לספרים דיגיטאליים. יותר מאשר אלה משקפים תכונות ייחודיות של הדיגיטאליות הם משקפים תפיסה חינוכית, ולא נראה לי שהתפיסה הזאת עומדת להשתנות אצל קובעי המדיניות החינוכית בקרוב. למרבה הצער, סביר להניח שספרי הלימוד ה-"חדשים" שורליק מייחל להם יהיו לא יותר מאשר גירסאות דיגיטאליות של מה שאנחנו מכירים היום.
בשביל שלסטודנט יהיה נוח להשתמש בספר לימוד אלקטרוני הוא צריך לשנות את צורת הלימוד שלו, מה לרוב מביא ירידה באיכות הלמידה בתחילה.
הוא צריך תשתיות ועזרים מתאימים וזמינים - גישה לחשמל, רשת אלחוטית, עטים אלקטרוניים המאפשרים לו לכתוב הערות וסימונים על הספרים בנוחות. וכמובן שהוא צריך כסף כדי לממן את כל אלו בנוסף לשכר הלימוד.
לאור הנ"ל לא קשה להבין למה השימוש בספרים אלקטרוניים לא תופס תאוצה. אבל אני חושבת שזה משהו ששווה להשקיע ולפתח כיוון שבסופו של דבר היתרונות יעלות על החסרונות ועל קשיי ההסתגלות בהרבה.
נשלח ע"י: תשתיות תקשורת | 30 יוני, 2011 10:22