« לדף הראשי | והיכן הלומד בתוך כל התקשוב זה? » | אם זאת הכוונה של ספר לימוד דיגיטאלי, אולי המודפס עדיף » | מספר הרהורים בעקבות דוח חדש » | לא רק עניין של מוסיקה » | מוטב מאוחר מאשר לעולם לא » | הבהרה קצרה לפני בדיקה נוספת של ה-MOOC » | נדחק הצידה, אבל ראוי לציון » | האם השיבוש יגיע גם לאקדמיה? » | טוב שזה כבר לא כל כך פשוט » | אם זאת ההיסטוריה, העתיד איננו זוהר » 

יום שבת, 26 בינואר 2013 

ספר הלימוד איננו הבעיה

לפני שבוע דוד ורליק דיווח שהאחייניות שלו, שנמצאת לקראת סיום לימודיה בחשבונאות, כתבה ליד צילום שהיא העלאתה באינסטגרם שהיא מעולם לא חשבה שהיא תשמח לקבל ספרי לימוד. ורליק, שמעורב בתקשוב החינוכי שנים רבות ומבקש למצוא דרכים שבהן התקשוב יכול לשנות את חינוך, מבין אותה. האחיינית שלו מתכוננת למבחנים, והוא כותב שעל אף העובדה שהמידע שנחוץ לה בוודאי נמצא באינטרנט, היא באמת זקוקה לספרי הלימוד. הסיבה לכך פשוטה:
the right answers for that exam are not on the Internet. You can count on that.
דבריו של ורליק אינם כתב הגנה על ספרי לימוד (מודפסים או דיגיטאליים), אלא אמירה שמטרות החינוך כפי שמערכת החינוך מגדירה אותן מחייבות את השימוש בספרי הלימוד. ורליק מסביר:
A textbook, as a product of packaged content, is essential when we are tasked to learn the right answers — when we are being certified in some way as having x knowledge or y skills. But in my opinion, based on my own rather peculiar career, this is not education. It's training.
אין צורך לבחון את הקרירה של ורליק להבין את כוונתו. הבעיה איננה שבעידן שבו אמצעים דיגיטאליים רבים ומגוונים זמינים לכולם מערכות החינוך ממשיכות להעמיד ספרי לימוד במרכז תהליך ה-"למידה". הבעיה יסודית יותר: כל עוד תפקיד התלמיד מוגדר כרכישת המידע שמופיע בספרי הלימוד, ספרי הלימוד הם האמצעי הטוב (וההגיוני) ביותר להשיג את המטרה. בניסוח של ורליק:
If preparing our children for their future means certifying them based on a measure of their remembered knowledge or certifying schools/teachers based on the measured knowledge of their students, then bring on the books, the bigger the better.
לכאורה מערכות החינוך מדגישות את "כישורי המאה ה-21" מפני שאלה נחוצים כדי להכין את התלמידים של היום לעתיד שונה מזה שמכירים היום. נדמה לי שהיכולת למצוא תשובות מתוך ספרי לימוד איננה נמנית בין הכישורים האלה. אבל כפי שוורליק מבהיר, לא כל כך משנה באיזו מאה אנחנו נמצאים – ספרי לימוד כפי שאנחנו מכירים אותם כבר שנים רבות יישארו האמצעי המתאים ביותר להשיג את ה-"למידה" שאליה המערכות באמת מתכוונות.

תוויות:

ומי צריך ספר לימוד כאשר יש מיקודית - כשהשאלה של המבחן והתשובה הרצוייה לה מוצגים מראש.... ספר הלימוד מעולם לא היה נראה חסר מיקוד כל כך....

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates