« לדף הראשי | עוד עדות לכך שזה לא רק הטכנולוגיה » | לשם זה אנחנו צריכים אותם? » | את זה מכנים חזון? » | לא סתם "מיתוס" אלא ויכוח על גישה » | משום מה, אינני מרגיש אשם » | הבה נמציא (שוב!) את החינוך » | זה כבר לא ענין של מחסומים » | התלמידים בין הפטיש והסדן » | המומחיות כנראה כבר איננה מה שהיתה פעם » | זה מזכיר לי את קבוצות הדיון » 

יום שני, 4 במאי 2015 

נסיון בחינוך איננו נחוץ

בלי שום קושי יכולתי למלא את הבלוג הזה מידי שבוע עם אמירות של יזמי הי-טק שמצהירים שבאמצעות הכלים החדשים שהם מפתחים ביכולתם לחולל מהפכה בחינוך. לו הייתי עושה זאת אני מניח שהבלוג הזה היה נעשה עוד יותר חד-גוני (ועוד יותר משעמם) מאשר הוא כבר היום. נדמה לי שהצגתי את עמדתי כלפי המהפכנים והמשבשים למיניהם מספיק פעמים כך שלעשות זאת שוב רק חושף את העובדה שאין לי שום דבר חדש להגיד בנוגע לתקשוב בחינוך. ובכל זאת, לפעמים אני נתקל בהצהרות שמסגירות את הגישה המשבשת בצורה כל כך חדה שקשה לא להקדיש להן לפחות כמה משפטים. לכן, אפילו אם מדובר בהצהרות מלפני חודש, ועל אף העובדה שיש נושאים יותר מעניינים, ואפילו בוערים, שאליהם אפשר להתייחס, אקדיש כמה פיסקאות לאמירה שתפסה את עיני.

בתחילת חודש אפריל טוני לן, אחד העורכים הראשיים של EdSurge, דיווח על חברת מאיץ חדשה. כותרת הכתבה הקצרה שלו מוסרת שמדובר ב-EdTech Accelerator, אם כי הפיסקה הפותחת מוסרת משהו קצת שונה:
BoomStartup, an Utah-based tech accelerator with campuses in Park City, Provo and Salt Lake City, has chosen education as its first vertical-specific program.
מה שונה כאן? במשפט הזה מוסרים לנו שחברת המאיץ "בחרה בחינוך" כיעד הראשון שלה. זאת אומרת שלא בדיוק מדובר בחברת מאיץ שמתמקדת בטכנולוגיה חינוכית, אלא בחברת מאיץ שהחליטה שכדאי לה להתחיל את פעילותה המאורגנת הראשונה בטכנולוגיה החינוכית. אפשר להגיד שההחלטה הזאת די הגיונית. כבר מזמן אנחנו יודעים שיזמי הי-טק רואים בחינוך פרה שניתן לחלוב היטב, ולכן אין סיבה להתרגש. זאת ועוד: על אף העובדה ש-EdSurge מתמקד בנושאים חינוכיים, מי שעוקב אחרי פרסומיו וקורא את האיגרת שלו שנשלחת למנויים כל שבוע מבין שיותר מאשר הגוף הזה מבקש לתרום לחינוך הוא מבקש לסייע ליזמים לזהות היכן בחינוך כדאי ורצוי לפתח ולהשקיע. אבל גם כאשר הנקודה הזאת מובנת, הקישור שבפיסקה הפותחת של הכתבה של לן מוביל לאחת הפיסקאות המרשימות ביותר שאי-פעם קראתי בתחום הזה. הקישור הוא להודעה לציבור של BoomStartup שמזמינה חברות הזנק לפנות אליהם. שם אנחנו קוראים:
Technology driven innovations are changing the face of education – making it more engaging, more personal, more relevant. Our companies will help drive and accelerate this disruption and transformation. Ideal candidates for this program will have innovative ideas that will help to lead this shift, and have the potential to make a large impact in the education community.
בסך הכל 57 מילים, אבל ביניהן אפשר למצוא "חדשנות", "לשנות פני ה...", "מרתק", "אישי", "רלוונטי", ואם כל זה איננו מספיק אנחנו זוכים גם ל-"שיבוש" ול-"שנוי משמעותי" (transformation). משום מה "מהפכני" נעדרת מהטקסט הזה, אבל עם כל יתר מילות הקוד שכן מופיעות, אפשר אולי להבין שהיא פשוט מיותרת.

ההודעה המלאה מכילה 316 מילים. בין היתר היא מתארת את הנסיון ש-BoomStartup צברה, הקשרים שיש לה עם חברות מובילות בתחום, וגם טיפה על ההצלחות שהיא רשמה בקידום החברות שהיא מלווה. אנחנו לומדים שחברת המאיץ תבחר במספר חברות הזנק בתחום ה-EdTech ותעבוד איתן במשך 12 שבועות. התכנית:
will help them find an optimal business model, create a minimal viable product that is revenue-ready, execute into revenue generation, and make connections to customers and investors.
אין שום פסול בדברים שנכתבים כאן, אבל בכל זאת מעניין, ולדעתי חשוב, לשים לב שמעבר לסיסמאות הצפויות, והריקות מתוכן, אין בכל הכתבה שום התייחסות לחינוך – לא מה שחשוב ללמוד, לא כיצד לומדים ו/או מלמדים, ואפילו לא כיצד בודקים אם משהו נלמד או לא. לפי הכתבה של BoomStartup המועמדים האידיאליים להתקבל לפרויקט שלהם יהיו בעלי רעיונות חדשניים ... אבל הם בכלל לא מציינים שנסיון חינוכי הוא חשוב. ולמה שיהיה חשוב אם המטרה היא לשבש?

תוויות: ,

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates