« לדף הראשי | הטכנולוגיה היא לא תמיד העיקר » | אם זה לא מתחדש, זה פשוט לא בלוג » | על דשא ירוק - או, האם באמת קיימת פרוביציאליות ישרא... » | על כנסים, ועל מה ש (שוב ושוב) מתרחש בהם » | שאלות שכדאי לשאול כאשר כותבים לבלוג » | לפעמים מותר אפילו לפרסם את עצמי » | בבלוג ... כמו ביישומים מוכרים יותר » | מה בין בלוג לדיפלומטיה? » | על פרויקטים מתוקשבים בבית הספר, על פרסומם, ועל בעי... » | אולי זאת שאלה של הבייגלה או החור » 

יום שלישי, 25 ביולי 2006 

העולם שטוח ... אז מה?

בחודשים האחרונים מספר בלוגרים בתחום החינוך והאינטרנט התייחסו לספרו של תומס פרידמן, העולם שטוח. הבלוגרים האלה מציינים שפרידמן איננו מסיק מסקנות בנוגע לחינוך בעקבות התיזה שלו, אבל נדמה להם שכדאי היה לעשות כך. ג'ורג' סימנס, לפני חודשיים, למשל, כותב ש:

Globalization will flow through the conduit of collaborative tools and new ways of communicating (as in new theories of communication) - both domains in which many educators have already accumulated five plus years experience. Perhaps it is also time to rethink what it means to educate? Maybe educators should be more like connection-makers, and less like content deliverers.

אני כמובן מסכים שאנשי חינוך צריכים לעסוק יותר יצירת קשרים בין מידע ולמידע ובין תלמידים ומידע, ולעסוק פחות בהגשת המידע כפי שהיה נהוג באופן מסורתי. אבל אני מודה שאין לי מושג כיצד סימנס מסיק את הצורך הזה מהעובדה שהעולם שטוח. זאת ועוד. קשה להבין כיצד סימנס רואה בכך "חשיבה מחדש". הרי כבר במשך דורות לא מעטים אנשי חינוך מרכזיים מציינים ששינוי מהסוג הזה נחוץ.

עוד כחודש וחצי לפני סימנס, דיוויד וורליק, שבדרך כלל (לפחות לטעמי) כותב עם הרבה יותר תבונה, התייחס גם הוא לנושא:

In many cases, students communicate more, construct original content more, and more often collaborate virtually with other people, than do their teachers. Those teachers who pretend to stand on higher ground, appear, to many of their students, to be standing on quicksand.

I wax hyperbole, but the point is that our times require a different kind of classroom, one that can no longer rely on gravity. We must invent a perpetual learning engine.

I hope to spend the next couple of weeks talking through some ideas concerning a flat classroom learning engine, most of which I am still forming. But I would like to begin with a list of characteristics for students in a flat classroom learning engine.

    Curious
    Self Directed Learners
    Intrinsic need to communicate
    Intrinsic need to influence
    Future Oriented
    Heritage Grounded

ושוב, השאלה המתבקשת היא מה חדש כאן? קשה להתווכח עם הקביעות האלה. מדובר במרכיבים חשובים בכל לומד. הבעיה היא שאינני מוצא שום קשר בין הקביעות האלה, לבין הרעיון של העולם השטוח. אלא אם כן הכוונה היא שבעקבות העולם השטוח החשיבה שלנו נעשית שטחית.

דווקא החשש שלי הוא די בכיוון ההפוך. התחרות העזה על מקומות עבודה בכפר הגלובאלי, שהיא, לפי פרידמן, תהיה, כנראה, תוצאה ישירה של העולם השטוח, תוביל לחינוך מסורתי ויבש, חינוך המכוון להישגים הניתנים למדידה במבחנים, ולא חינוך המעודדת יצירתיות. הלווי ואתבדה.

אני מבין את המטאפורה והפאראראזה שטום פרידמן השתמש בהן ככותרת לספרו המרתק.
יחד עם זה, לעניות דעתי, העולם אינו 'שטוח'.
העולם כיום - מרושת. כל מה שפרידמן מדבר עליו בספרו הם תהליכים רשתיים. במובן זה, יש התייחסות בספר גם לנושא החינוך - אבל, לתהליכי החינוך בהם צריכים ארגונים של היום לנקוט. מדובר שם על כך שארגונים כיום עוסקים בחיזוק שרירי הלמידה וכישורי הלמידה של עובדיהם כדי שיוכלו למלא היטב את תפקידם.

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates