« לדף הראשי | ואיך כל זה צריך להשפיע על התלמידים שלנו? » | מעבר לפרסום לעיני כל העולם » | בין "שטוח" לשטחיות » | העולם שטוח ... אז מה? » | הטכנולוגיה היא לא תמיד העיקר » | אם זה לא מתחדש, זה פשוט לא בלוג » | על דשא ירוק - או, האם באמת קיימת פרוביציאליות ישרא... » | על כנסים, ועל מה ש (שוב ושוב) מתרחש בהם » | שאלות שכדאי לשאול כאשר כותבים לבלוג » | לפעמים מותר אפילו לפרסם את עצמי » 

יום שלישי, 8 באוגוסט 2006 

היה צפוי, נכון?: הצדקה מדעית לשיטות הישנות

במהדורה הנוכחית של eSchool-News יש דיווח על מחקר חדש שביקש לבדוק היבטים שונים של "למידה" בתנאים של multitasking. נכון לכתיבת המאמרון הזה, יש לי גישה רק לתקציר המאמר על המחקר, ולא למאמר המלא, לכן נצטרך להסתפק במה שאפשר ללמוד עליו דרך eSchool News:
New brain research suggests that distractions that divide students' attention--such as surfing the web or sending instant messages--can affect the way they learn, making the knowledge they gain harder to use later on. The study could have important implications for today's students, many of whom are accustomed to multitasking while completing homework or listening in class.
ה-multitasking הוא מרכיב מרכזי בחיים המתוקשבים שלנו. ובבית הספר כמו בחיים. מאחורי שילוב הבלוג בתהליך הלמידה נמצאת תפיסה של התלמיד כאדם שנמצא בתהליך מתמיד של חיפוש מידע, בדיקתו, והעברתו לאחרים כדי שגם הם יוכלו להעזר בו. מחקר מהסוג הזה עשוי לשכנע מפקחים ומנהלים שכדי שהתלמידים שלהם ילמדו לא כדאי לרדוף אחרי טכנולוגיות חדישות, אלא פשוט להתרכז בשיטות הישנות.

סטיבן דונז כנראה חש את זה בהתייחסות שלו לפרסום המחקר:
It's a tiny study (14 students) using dubious measurments (brain imaging) and employing very artificial conditions (I mean, who tries to count high pitched tones while studying?) but that of course won't stop the headline from being splashed across the front page of the newspaper - or in this case, eSchool News.
קשה לא להסכים. אינני מטיל ספק במקצועיות של החוקרים (ואני מודה שאינני מבין בשיטות ההדמייה שלהם שנשמעות לי די מרתקות). עם זאת, קשה להבין שניתן להסיק מכל זה שיכולת הלמידה של תלמידים (או היבט כלשהו של היכולת הזאת) יורדת ככל שהם עוסקים במספר פעולות.

ובכל זאת, לא נראה לי שיש להסיק את ההפך. עצם השימוש בכלי כמו בלוג איננו מבטיח למידה. במקרים רבים מדי התוצר נוצץ, אבל איננו עומד בבחינה מדוקדקת יותר. אחד מהקוראים של דונז מגיב ברוח הזאת. אולי הוא מגזים, אבל יש משהו במה שהוא כותב:
These researchers, however slipshod their methodology, may one day prove to have been right in spite of themselves. Those of us who took our degrees before "multitasking" was a concept, can scarcely deny that our thinking, and the written expression of our thoughts and ideas, was rather less muddleheaded back then. To follow a single thread of inquiry to its logical, aesthetic, or practical conclusion is what scholars, scientists and artists do. Or did. Now it's more likely to be a blog entry (ironic, eh?) in the first two cases, and a "mashup" in the third.
כמובן שהרבה כתיבה – גם של תלמידים וגם של מבוגרים – היתה מבולבלת ולא ממוקדת עוד הרבה לפני הבלוג. גם לפני ה-multitasking קשה להגיד שהלמידה של תלמידים היתה המוצלחת ביותר. מהבחינה הזאת, יש טעם לאמץ שיטות וטכנולוגיות חדישות – יותר גרוע ממה שאנחנו מכירים לא יהיה. ובכל זאת, לאמץ את הבלוג רק מפני שהוא חדש איננה סיבה מספקת.

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates