« לדף הראשי | בין שתי ערים » | רגע! חשבנו שאנחנו נמצאים כבר בשנת 2007! » | שוב (או עדיין?) מפתחים כבוד עצמי? » | כן לכבוד עצמי ... אבל למה דווקא תוך התכחשות טכנולו... » | ושוב, כמידי פעם, טיפה של רפלקציה על כתיבה לבלוג » | פתוח לכל ... אבל בכל זאת פרטי? » | כבו את המחשבים! אנחנו צריכים לגשת למעבדת המחשבים » | ואנחנו נשארים על המפה ... » | שוב, צריכים להתחשב בנתוני הפתיחה » | השקיפות מחייבת » 

יום שישי, 12 בינואר 2007 

שיעור במידענות יישומית

משום מה, לעתים קרובות מדי, התרגום המעשי של התהליך המידעני בתוך בתי הספר הוא להראות לתלמידים כיצד להקליד מילה לתוך תיבת החיפוש בגוגל, להקליק על ENTER, ואז להקליק על כמה מהתוצאות הראשונות שעולות בדף החדש שמופיע. שרון גרינברג, ברשימה שהוא פרסם בבלוג שלו על בעיה שעלתה לקראת הלידה של בתו השלישית מאפשר לנו להתרשם מתהליך הרבה יותר מורכב ואמיתי. אבל קודם כל ...
סוף טוב, הכל טוב. לאם ולבת שלום ... לפני כמעט חודשיים. מזל טוב לכולם!
(יש גם צילום)

שרון מסביר שממש לקראת הלידה הוא והדס גילו שהעובר התגלגל למצב עכוז. הרופאים הציגו שתי דרכים לטפל בעניין: היפוך חיצוני על ידי רופא מומחה לנושא, או ניתוח קיסרי. בנוסף, הם הדגישו שצריכים להחליט תוך זמן קצר. בעבר הלא כל כך רחוק, מה עשינו כשנעמדנו מול מצב כזה? לרוב, שמענו את מה שהיה לרופא להמליץ, ופעלנו לפי המלצתו. אז מה עושים בימינו? הולכים, כמובן, לאינטרנט.

בבית הספר, כאשר תלמידים פונים לאינטרנט, לא כל כך משנה להם איזה מידע הם ימצאו - העיקר שיש תוצאות שעליהן אפשר להקליק, ובדרך הזאת להגיע למידע שאפשר להעתיק ולהדביק לתוך העבודה שצריכים להגיש למורה. אבל אין הדברים כך כאשר חיי אדם תלויים במידע שאנחנו מוצאים. פתאום מגלים שלא כל כך קל לסנן את התוצאות השונות לפי מהימנותן. כמעט כל מי שכותב על הנושא מציג מידע קצת שונה, והמידע הזה משקף, כמובן, עמדות שונות.

ואחרי שבודקים את המידע ומנסים לגבש דעה, מגלים שקבלת ההחלטה אינה תלוייה רק בטיב המידע, אלא גם באנשים שיצטרכו לפי ההחלטה. למרות מס השפתיים לזכות של המטופל להחליט, הרופאים והאחיות לא תמיד רואים את ההתערבות הלא מקצועית הזאת בחיוב. אפשר לחוש בדיווח של שרון הרופאים והאחיות כאילו רמזו "טוב, נתנו לכם הזדמנות לשחק באינטרנט, אבל עכשיו תנו לנו לעשות את מה שמראש חשבנו שנכון לעשות".

בית הספר אינו, כמובן, "העולם האמיתי", ולפעמים חייבים להודות שלא פעם יש יתרונות בכך שתלמידים לומדים לחפש מידע, ולקבל החלטות על פי המידע שהם אוספים בתנאיי מעבדה ולא בתנאים שבהם החלטה לא נכונה יכולה לעלות להם ביוקר. אבל כאשר משווים בין הדילמה האמיתית שמולה שרון והדס מצאו את עצמם, לבין ההזדמנויות המידעניות שבתי הספר מגישים לתלמידים, מוצאים הבדל תהומי. לא פלא שהכישורים המידעניים של תלמידי בתי הספר מוגבלים – המצבים שמולם הם מתבקשים להתמודד תלושים מהמציאות, מנותקים ממצבים שבם באמת נדרש מידע. תלמידים, וכמובן גם מורים, יכולים ללמוד הרבה מהנסיון האמיתי של שרון והדס.

ו ... מזל טוב! כבר אמרנו?

תוויות:

אני מסכימה עם כל מילה שאתה כותב פה. אין ספק שחיפוש מידע מושכל עם השלכות כל כך רציניות זה הרבה יותר קשה ממה שמלמדים בשיעור מידענות. בנוסף למציאת התוצאות הטובות צריך גם לדעת להעריך את המידע שמוצאים וזה עוד יותר קשה

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates