« לדף הראשי | בעיה אמיתית, אבל עדיין לא בוערת אצלנו » | עוד ארוכה הדרך » | ושוב על הכתיבה ביד ... אבל לא רק » | הסכנה שבמניעה » | ממש בחצר האחורית שלנו » | תמיד נעים לפרגן » | אלו השתמעויות יש כאן לחינוך? » | דיאלוג בהרצאות לא בדיוק הולך » | אוי, כמה שאני רוצה להסכים! » | לא כל כלי של ווב 2.0 בהכרח מתאים לחינוך » 

יום ראשון, 3 ביוני 2007 

סיבה לאופטימיות – אפילו יותר מזעירה

דייוויד ורליק כותב בלוג שלו על סקר זעיר שהוא ערך לאחרונה. ורליק מנהל מערכת של בלוגים חינוכיים (אם כי קשה להבין מתי יש לו זמן לפרויקט הזה בין כל יתר העיסוקים שלו). המערכת שלו די מבוקרת – מורים, למשל, צריכים לאשר תגובות למאמרים של התלמידים.

וארליק פנה למורים שמשתמשים במערכת שלו עם מספר שאלות, וקיבל 50 תשובות. הוא מציין שהוא איננו מקצוען בעריכת סקרים, ולכן אין הוא מזדרז להסיק מסקנות. כמו-כן, 50 משיבים איננו מספר גדול. עם זאת, קשה לא להתרשם.

ורליק ביקש לדעת אם בעקבות השימוש בבלוג תלמידים נהנים יותר לכתוב. התשובה היתה חיובית ביותר – פחות מ-10% חשבו שההנאה לא גדלה, ואילו כל היותר הסכימו (בערך 25%), או הסכימו מאד (בערך 65%) עם האמירה. בנוסף, 80% מהמורים ציינו שהם חשים שכאשר התלמידים שלהם כותבים לבלוג הם מקפידים יותר על הכתיבה שלהם. זאת ועוד – כמעט כל המורים ציינו שאותה הקפדה בכתיבה באה לביטוי לא רק בבלוג, אלא שהיא משתקפת, בעקבות הכתיבה לבלוג, במשימות הכתיבה של התלמידים באופן כללי.

כל הנתונים שורליק מביא מעניינים, וכדאי להציץ במאמרון במלואו. אפשר, כמובן, לטעון שעצם העובדה שהמורים שמשיבים לשאלון פתחו בלוגים כיתתיים במערכת של ורליק מבטיחה תוצאות "חיוביות". הרי קל מאד "סתם" לפתוח בלוג עבור תלמידים, ואילו השימוש במערכת של ורליק דורש כוונה ורצון. וכמובן, אולי יש מורים שפתחו בלוגים במערכת הזאת אך זנחו אותם מפני שהעסק לא הלך, והמורים האלה כמובן גם לא ענו על השאלון.

ובכל זאת, יש כאן נתונים מעודדים ביותר. אפשר לקוות שבשנת הלימודים הבאה גם בישראל יהיו מערכות כמו זאת של ורליק שיאפשרו למורים לעבוד בבלוגים עם התלמידים שלהם – ולהשיג תוצאות דומות.

מענין שתכתוב על מערכת זו עכשיו. בשבועיים האחרונים פתחתי מערכת של ב בלוגים כיתתיים במערכת של ורליק כדי לבחון את היכולות שלה וצורת העבודה בה. אמנם המערכת יש לה הרבה יכולות לשליטה ויכולות של מעקב על כל הפעולות המתבצעות בה דרך דואל ומערכת "רסס". ניהול המערכת היא די ידידותית.
לאחר שראיתי את המכתב של המפמ"רית שהועלה לאתר של הוראת האנגלית על הרפורמה בבחינות הבגרות של 5 יחידות בתחום הספרות המאפשרת שילוב של "יומן למידה" כדי לעקוב אחרי תהליך הלמידה של התלמידים ולסייע בהערכתו, חשבתי שממש אפשר לנצל את המערכת של ורליק כמות שהיא כדי לאפשר לתלמידים לנהל את הלמידה שלהם ולקיים דיונים עם תלמידים אחרים ומורים והתבוננויות ביצירות.
זה בהחלט יכול להיות צעד גדול קדימה בניצול כלים טכנולוגיים לשפר את תהליכי הלמידה וההערכה במערכת החינוך הישראלית.
http://www.anglit.net/main/docs/may07/literature%20program%20english%20letter.doc

ראובן

נתקלתי בפוסט הזה לפתע, עבר הרבה זמן ואני לא בטוח כמה אתה מעדכן אותו.
כמורה, אני רוצה להמליץ על כלי נהדר שמסייע לרבים מאיתנו לכתוב בלוגים מקצועיים והוא האתר של מתיו לומיס:
BUILdyourownblog.net
יש בו גם אחלה כלי לרעיונות לפוסטים
www.buildyourownblog.net/the-blog-post-ideas-generator/

אמנם באנגלית.
מציע לשלב את זה בפוסט הנהדר שלך בגוף הטקסט ולא כהערה זוטרה שלי למטה :)

נתקלתי בפוסט הזה לפתע, עבר הרבה זמן ואני לא בטוח כמה אתה מעדכן אותו.
כמורה, אני רוצה להמליץ על כלי נהדר שמסייע לרבים מאיתנו לכתוב בלוגים מקצועיים והוא האתר של מתיו לומיס:
BUILdyourownblog.net
יש בו גם אחלה כלי לרעיונות לפוסטים
www.buildyourownblog.net/the-blog-post-ideas-generator/

אמנם באנגלית.
מציע לשלב את זה בפוסט הנהדר שלך בגוף הטקסט ולא כהערה זוטרה שלי למטה :)

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates