« לדף הראשי | כביר! ... אבל לא בהכרח ללמידה » | מתאימות לא רק למעבדות » | הסוס שמסרב להגיע » | אוי! המבוגרים האלה! » | אוי, הנוער של היום! » | כדי לחדש – תזלזל בעבר » | בשבח (אבל לא יותר מדי) הבלוג » | ללמוד מחנות הצעצועים » | כתיבה מעבר לקורס » | אם הזמן ירשה » 

יום שישי, 17 בדצמבר 2010 

אם באמת רוצים לערוך ניסוי ...

אחת האמירות הידועות ביותר של אלן קיי, אחד החלוצים של הממשק הגראפי ושל תכנות מונחת עצמים, היא:
Technology is anything that wasn't around when you were born.
הטכנולוגיה היא כל דבר שלא היה בנמצא כשנולדת.
אני מרבה לצטט את האמירה הזאת של קיי (אם כי כנראה שלא עשיתי זאת כאן עד עכשיו) מפני שנראה לי חשוב במיוחד שאנשי חינוך יבינו שגם הלוח והגיר, העפרון והמחברת, הם גם טכנולוגיות, ושפעם גם הם היו חדשים. ההתנגדות להכנסת מחשבים או טלפונים סלולאריים לתוך הכיתה מבטאת תחושה שקיימת דרך אחת, נצחית, לארגן בית ספר וכיתה, ולכן חשוב להבין שבכל דור החינוך אימץ את הטכנולוגיות הרווחות, ושבאופן בלתי-נמנע אלה השפיעו על דרכי ההוראה והלמידה.

בבתי ספר רבים נהוג לערוך "שבוע ללא טכנולוגיה" שמטרתו להמחיש לתלמידים עד כמה הם תלויים במכשירים הרבים שממלאים את חייהם. חיפוש פשוט על מונחים כמו "a day without technology" מעלה דיווחים רבים על נסיונות כאלה. כמובן שאין שום פסול בנסיון להנתק ממכשירים אלקטרוניים לתקופה מסויימת. אבל משום מה, כאשר כותבים על "טכנולוגיה" הכוונה היא רק למחשב, לנגני MP3 ואולי גם לטלויזיה.

אירא סוקול מתייחס לימים נטולי טכנולוגיה כאלה במאמרון חדש בבלוג שלו. הוא מגדיר טכנולוגיה כסך כל הכלים שבאמצעותם אנחנו מתפעלים את העולם. עבורו, ימים ללא טכנולוגיה בבתי ספר מייצגים ראייה מצומצמת מאד, ומצומצמת מדי:
So students are asked to turn off computers and mobile phones, but not clocks or pens. They are asked to not use email and SMS, but school busses seem fine. They are asked not to use digital signals, but paper is actually recommended.
אבל סוקול מזכיר לנו שגם הנייר הוא טכנולוגיה:
The book, and the paper it is printed on, even the ink used to form those letters, are gigantic technologies.
אם בתי הספר באמת רוצים לערוך ניסוי, במקום יום (או שבוע) בלי טכנולוגיות דיגיטאליות, סוקול מציע מספר טכנולוגיות אחרות שעליהן בתי הספר יכולים לוותר:
  • שבוע ללא שעונים ופעמונים
  • שבוע ללא שולחנות וכסאות
  • שבוע ללא ספרים ונייר
עבור כל אלה הוא מתאר כיצד הם פוגעים בלמידה – הפעמון קוטע את רצף הלמידה; אי הנוחות של שולחנות וכסאות מקשים על הלמידה; תלמידים רבים מתקשים לאחוז בעפרון, והקושי הזה הופך לליקוי למידה של ממש. סוקול משוכנע שאם צריכים לעבור שבוע ללא טכנולוגיה כלשהי, רצוי דווקא לוותר על הטכנולוגיות האלו. אם נעשה זאת:
We might see a whole new set of student skills rise to the top with those "Gutenberg technologies" stripped from our kids' lives. We might see a whole new kind of learning.
יתכן מאד. ומה שבטוח, זה היה עוזר לנו להבין קצת יותר טוב שטכנולוגיה איננה רק מחשבים.

תוויות:

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates