למה דווקא עכשיו?
תוויות: LMS
המאמרון של אפרת מעטוף מכיל סרטון אחד מרכזי, פלייליסט של 17 סרטונים אודות Google Classroom והשימוש בו (חלקם בעברית, חלקם באנגלית, חלקם מתמקדים בתכונה אחת של הכלי, חלקם כלליים), ושני משפטים של טקסט:
הסרטון הראשי במאמרון של מעטוף הוא הקלטה מכנס שנערך בספטמבר 2014 באוניברסיטה חיפה. בסרטון, בן 16 דקות, עדי אלטשולר, מנהלת "גוגל בחינוך" של גוגל בישראל, מציגה את מערכת ה-Classroom. אלטשולר מתארת את המערכת כבסך הכל מעטפת שמגישה את הסביבה של Google Apps לשדה החינוכי. (היא מדגישה, למשל, שבמעטפת החינוכית סרטוני YouTube אינם מכילים פרסומות.) במהלך הדברים שלה אלטשולר מקרינה סרטון בן שתי דקות שמציג את יכולות הניהול של המערכת. בסיום הסרטון שני משפטים מופיעים על המסך:
More time for Learning.
אני מבין, ואף מכבד, את האמירה הזאת, אבל בכל זאת מתבקשות שתי שאלות. תחילה יש טעם לשאול למה, אם זה כל מה שהכלי עושה, עושים מזה עניין גדול. הרי יש כלים רבים אחרים שמאפשרים את הפונקציות האלו, וגם פונקציות רבות נוספות. נדמה לי שבין היתר התשובה היא ש-Google Classroom יושב על השרתים של גוגל, כך שהשימוש באמת קל ביותר. הוא איננו עולה כסף, ובנוסף, כאשר הטיפול במערכת נמצא בידי גוגל הוא גם חוסך כסף בכך שבית ספר איננו זקוק לכוחות טכניים מקצועיים. וכמובן כל כלי של גוגל זוכה לפרסום רב פשוט בזכות זה שהוא של גוגל.
אבל יש גם שאלה שנייה, ועליה קצת יותר קשה לענות: למה דווקא עכשיו, יותר משנה אחרי ההשקה של Google Classroom, הוא זוכה לסיקור בבלוג של אפרת מעטוף וגם מקורות מכובדים מדווחים על זה?
יתכן מאד שאני טועה, אבל אני מוכן להעלות ניחוש לגבי השאלה "למה עכשיו?". מי שעובד עם מערכות LMS מורכבות יותר דוגמת Moodle בוודאי חש שהמערכת נותנת לו הרבה יותר מאשר הוא צריך. וזה, כמובן, יוצר עקומת למידה בעייתית: למה ללמוד להשתמש במרכיבים שעל פי רוב לא יזכו לשימוש. זאת ועוד: יותר ויותר היום אנחנו שומעים על הצורך בלמידה פעילה, בחוויה לימודית עשירה יותר מאשר הכיתה הפרונטלית והכנת שיעורי בית שמגישים למורה. אני נוטה לחשוב שעבור לא מעט מורים הכיוון הזה מהווה איום. אבל מערכות החינוך גם מעודדות את השימוש בתקשוב, ויתכן שיש מורים שחושבים שהמערכת תניח אותם בשקט ולא תדרוש שינוי חינוכי משמעותי אם הם יכניסו "תקשוב" בסיסי לתוך הכיתות שלהם. ומה יותר בסיסי מאשר כלי ששומר על הכיתה המסורתית באותו הזמן שהוא גם קורץ לחידוש טכנולוגי? כל זה יכול ליצור התעניינות מחודשת ב-Google Classroom. יתכן אפילו שיש יתרון בכך שהכלי לא השתנה באופן משמעותי בשנה וחצי האחרונה. הרי הוא עדיין מתמקד בשלושה הדברים הבסיסיים שהמערכת מזהה כמרכזיים לניהול תקין של כיתה.
מדובר בסברה בלבד, ואני בוודאי אינני מתכוון לרמוז שאי-שם בחדרי חדרים נקשר קשר כדי לקדם את השימוש ב-Google Classroom. כזכור, יש סיבות די הגיוניות לאימוץ הכלי. הזמן בשל לכלי מהסוג הזה, ובגוגל בוודאי זיהו את הצורך בכלי עם יכולות מוגדרות ומצומצמות שקל ללמוד. מעניין שמלבד אמירתה של אלטשולר בנוגע לפרסומות בסרטונים אין שום התייחסות לנושאים החמים של פרטיות ושמירה על המידע של תלמידים. כאשר הכלי הושק לפני כמעט שנה וחצי הנושאים האלה היו פחות בוערים מאשר היום, אבל לא הרבה פחות. בגוגל כנראה משוכנעים שגם בחינוך אנשים יהיו מוכנים לוותר עליהם למען כלי מוצלח. סביר להניח שצדקו.
מה שמדאיג ומעציב כאן היא הראייה החינוכית המצומצמת שבאה לביטוי בהתייחסות החיובית לכלי כמו Google Classroom. אינני יודע מה גרם לכך שעכשיו הוא זוכה להתייחסות, אבל אני חושש שההתייחסות הזאת מסמלת נצחון של אימוץ התקשוב בחינוך כאמצעי להנצחת תפיסות חינוכיות מסורתיות. חבל.
היי ג'יי
אני מודע לכך שהכלי אינו חדש. בכל זאת דיווחתי עליו כי לדעתי חשוב ליידע את המורים על עצם קיומו בהיותו, כפי שאמרת, כלי פשוט שאיננו מעמיס יותר מדי על המורה. נכון שאין לו משמעות פדגוגית והוא מתחבר ללמידה המסורתית אבל הזמן שעשוי להתפנות ללמידה, כפי שאמרה עדי אלטשולר בסרטון הישן מהכנס בספטמבר 2014, גם בו יש חשיבות. נכון שאמירה זו שלה אינה חפה מאינטרסים כלכליים ואחרים שיש לגוגל אבל בכל זאת חייבים להודות שיש בכלי איזשהו חיוב. אני חושב שמערכת "רזה", כמו Google Classroom דווקא יכולה להיות לעזר למורים, שאין להם זמן מיותר (ובדרך כלל כנראה גם לא רצון עודף, ואולי בצדק) ללמוד מערכות אינטרנטיות לניהול למידה. בנוסף, זהו כלי המהווה חלק מגוגל הכללי ואני מניח שרוב המורים משתמשים באיזשהו מרכיב של גוגל (ג'ימייל, יומן גוגל וכדומה).
נשלח ע"י: יורם אורעד | 28 דצמבר, 2015 09:49
שלום ג'יי,
לפני מספר שנים שילבתי בין מספר כלים של גוגל והפכתי אותם למעיין מערכת LMS עצמאית. את הרעיון של חשבון אחד למספר כלי ניהול (לתקשורת, למסמכים ולניהול זמן) עבד במקרה שלי והצעתי אותו לתלמידים שאני מלמד וקראתי לו iStudent:
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3562
אני מסכים שאין ב- Google Classroom בשורה חדשה לאנושות אבל לדעתי לפעמים אנשים, ביניהם מורים, צריכים כנראה מעטפת שנראית להם כמתאימה להם ולצרכים שלהם - גם אם מדובר על אותו המוצר שהם כבר מכירים.
נשלח ע"י: iTeacher | 28 דצמבר, 2015 14:50
מתנצלת על התגובה המאוחרת... רק כעת ראיתי את הפוסט ממתין לקריאה :)
הסיבה לפרסום אינה עמוקה או מסתורית... אסביר :
הבלוג "כלים קטנים גדולים" נוצר מתוך צורך שעלה במסגרת עבודתי עם מורים ומדריכים.
יצרתי את הבלוג כדי שאוכל לעדכן את עמיתיי לגבי מידע שמעסיק אותי/אותם. בנוסף, הבלוג מאפשר לי לחסוך בזמן, כך במקום לשלוח בכל פעם מחדש הסבר ארוך על נושא מסוים, אני פשוט שולחת קישור ישיר לפוסט הרלוונטי.
כלים רבים המופיעים בבלוג התפרסמו בעקבות בקשות הדרכה מאדם זה או אחר.
וכך גם google classroom. בעקבות פניות שהגיעו, ראיתי לנכון לפרסם, ולו גם לטובת האדם האחד שמידע זה יועיל לו.
דרך אגב, אינני רואה צורך לעשות שימוש בכלי עם תלמידיי. אלא מעדיפה את השימוש בחשבונות פרטיים שהם יוצרים לעצמם. אינני חושבת גם שיש לי מה לחדש בתחום ולכן המידע בפוסט זה הוא בסיסי ומפנה למעשה לתכנים של אחרים... (כרגע מופיעים בו הפלייליסט של GEG IL + הבלוג של עירית מרחב).
ובהזדמנות זו, תודה רבה על הבלוג ! אני נהנית לקרוא בו :)
לילה טוב, אפרת
נשלח ע"י: אפרת מעטוף | 27 ינואר, 2016 23:40