« לדף הראשי | יום הולדת כמעט שמח ל-WWW » | זה כמו לא לאהוב תינוקות! » | האין דרך פשוטה יותר? » | האם באמת מישהו מתכוון לקרוא את הטקסט? » | מדריך לשיחדש של הטכנולוגיה החינוכית » | והפעם – שיבוש נטול חינוך באופן מוחלט » | בכל דור ודור » | מאמרון אחד קטן עבור אדם ... » | ואולי הירידה לפרטים הקטנים מזיקה? » | למה צפויה לנו עוד ועוד הוראה מותאמת אישית דרך התקשוב » 

יום שבת, 26 בדצמבר 2015 

למה דווקא עכשיו?

שני מקורות שאני מעריך – פורטל מס"ע של מכון מופ"ת וההמלצות של יורם אורעד ברשת שלובים – המליצו לקראת סוף השבוע על מאמרון קצר של אפרת מעטוף (שגם את המאמרונים שלה אני מעריך) שעוסק ב-Google Classroom. בציפייה לעדכונים בכלי הזה הקלקתי למקור. אבל במקום עדכונים מצאתי דיווח ישן שמעמיד בסימן שאלה כל המהלך הזה של גוגל.

המאמרון של אפרת מעטוף מכיל סרטון אחד מרכזי, פלייליסט של 17 סרטונים אודות Google Classroom והשימוש בו (חלקם בעברית, חלקם באנגלית, חלקם מתמקדים בתכונה אחת של הכלי, חלקם כלליים), ושני משפטים של טקסט:
הכלי תוכנן במטרה לעזור למורים לתקשר בקלות עם תלמידיהם ולעקוב אחר התקדמותם. הכלי מסייע למורים ליצור עבודות ולארגן אותן במהירות, לספק משוב באופן יעיל ולתקשר בקלות עם הכיתות שלהם.
הטקסט הזה מאד קולע למציאות. יתרה מזאת, אפשר אפילו להגיד שזה פחות או יותר כל מה שיש להגיד אודות Google Classroom. בשני משפטים מעטוף מסבירה היטב מה הכלי הזה עושה – הוא מהווה סביבה שבה המורה מחלק מטלות לתלמידיו, בודק אותן ונותן ציונים, וגם מאפשר לו לתקשר עם הכיתה. במילים אחרות, האנשים היצירתיים מבית גוגל שמצליחים ליצור מכונית שאיננה זקוקה לנהג היטיבו להרכיב LMS (מערכת לניהול למידה) בסיסית ביותר מהסוג שאנחנו מכירים כבר לפחות 15 שנים. היות וגוגל השיקה את ה-Classroom שלה לפני כמעט שנה וחצי, קצת תמוה שהכלי הצנוע הזה זוכה לסיקור כעת.

הסרטון הראשי במאמרון של מעטוף הוא הקלטה מכנס שנערך בספטמבר 2014 באוניברסיטה חיפה. בסרטון, בן 16 דקות, עדי אלטשולר, מנהלת "גוגל בחינוך" של גוגל בישראל, מציגה את מערכת ה-Classroom. אלטשולר מתארת את המערכת כבסך הכל מעטפת שמגישה את הסביבה של Google Apps לשדה החינוכי. (היא מדגישה, למשל, שבמעטפת החינוכית סרטוני YouTube אינם מכילים פרסומות.) במהלך הדברים שלה אלטשולר מקרינה סרטון בן שתי דקות שמציג את יכולות הניהול של המערכת. בסיום הסרטון שני משפטים מופיעים על המסך:
More time for Teaching.
More time for Learning.
אפשר להתייחס למשפטים האלה בציניות, אבל נדמה לי שהכוונה כאן באמת כנה. אנשי גוגל סבורים שהשימוש ב-Google Classroom משחרר זמן כיתה שאחרת היה מתבזבז בעיסוק בניהול כיתה. זה בא לביטוי בדבריה של אלטשולר טיפה אחרי הצגת הסרטון. היא מכריזה:
זה לא מערכת של ניהול פדגוגי. זה בסך הכל פיצ'ור בתוך ה-Google Apps לניהול כיתה.
ובהמשך היא אומרת:
לקחו את הדרייב, פשוט הוסיפו לו עוד יותר התאמות למורה ולכיתה
אלטשולר אפילו מזהירה לשומעיה לא לחפש משהו שאיננו שם, ומציינת שה-Classroom מאפשר שלושה דברים בסיסיים – תקשורת עם התלמידים, משוב, והגשת מטלות ומשימות.

אני מבין, ואף מכבד, את האמירה הזאת, אבל בכל זאת מתבקשות שתי שאלות. תחילה יש טעם לשאול למה, אם זה כל מה שהכלי עושה, עושים מזה עניין גדול. הרי יש כלים רבים אחרים שמאפשרים את הפונקציות האלו, וגם פונקציות רבות נוספות. נדמה לי שבין היתר התשובה היא ש-Google Classroom יושב על השרתים של גוגל, כך שהשימוש באמת קל ביותר. הוא איננו עולה כסף, ובנוסף, כאשר הטיפול במערכת נמצא בידי גוגל הוא גם חוסך כסף בכך שבית ספר איננו זקוק לכוחות טכניים מקצועיים. וכמובן כל כלי של גוגל זוכה לפרסום רב פשוט בזכות זה שהוא של גוגל.

אבל יש גם שאלה שנייה, ועליה קצת יותר קשה לענות: למה דווקא עכשיו, יותר משנה אחרי ההשקה של Google Classroom, הוא זוכה לסיקור בבלוג של אפרת מעטוף וגם מקורות מכובדים מדווחים על זה?

יתכן מאד שאני טועה, אבל אני מוכן להעלות ניחוש לגבי השאלה "למה עכשיו?". מי שעובד עם מערכות LMS מורכבות יותר דוגמת Moodle בוודאי חש שהמערכת נותנת לו הרבה יותר מאשר הוא צריך. וזה, כמובן, יוצר עקומת למידה בעייתית: למה ללמוד להשתמש במרכיבים שעל פי רוב לא יזכו לשימוש. זאת ועוד: יותר ויותר היום אנחנו שומעים על הצורך בלמידה פעילה, בחוויה לימודית עשירה יותר מאשר הכיתה הפרונטלית והכנת שיעורי בית שמגישים למורה. אני נוטה לחשוב שעבור לא מעט מורים הכיוון הזה מהווה איום. אבל מערכות החינוך גם מעודדות את השימוש בתקשוב, ויתכן שיש מורים שחושבים שהמערכת תניח אותם בשקט ולא תדרוש שינוי חינוכי משמעותי אם הם יכניסו "תקשוב" בסיסי לתוך הכיתות שלהם. ומה יותר בסיסי מאשר כלי ששומר על הכיתה המסורתית באותו הזמן שהוא גם קורץ לחידוש טכנולוגי? כל זה יכול ליצור התעניינות מחודשת ב-Google Classroom. יתכן אפילו שיש יתרון בכך שהכלי לא השתנה באופן משמעותי בשנה וחצי האחרונה. הרי הוא עדיין מתמקד בשלושה הדברים הבסיסיים שהמערכת מזהה כמרכזיים לניהול תקין של כיתה.

מדובר בסברה בלבד, ואני בוודאי אינני מתכוון לרמוז שאי-שם בחדרי חדרים נקשר קשר כדי לקדם את השימוש ב-Google Classroom. כזכור, יש סיבות די הגיוניות לאימוץ הכלי. הזמן בשל לכלי מהסוג הזה, ובגוגל בוודאי זיהו את הצורך בכלי עם יכולות מוגדרות ומצומצמות שקל ללמוד. מעניין שמלבד אמירתה של אלטשולר בנוגע לפרסומות בסרטונים אין שום התייחסות לנושאים החמים של פרטיות ושמירה על המידע של תלמידים. כאשר הכלי הושק לפני כמעט שנה וחצי הנושאים האלה היו פחות בוערים מאשר היום, אבל לא הרבה פחות. בגוגל כנראה משוכנעים שגם בחינוך אנשים יהיו מוכנים לוותר עליהם למען כלי מוצלח. סביר להניח שצדקו.

מה שמדאיג ומעציב כאן היא הראייה החינוכית המצומצמת שבאה לביטוי בהתייחסות החיובית לכלי כמו Google Classroom. אינני יודע מה גרם לכך שעכשיו הוא זוכה להתייחסות, אבל אני חושש שההתייחסות הזאת מסמלת נצחון של אימוץ התקשוב בחינוך כאמצעי להנצחת תפיסות חינוכיות מסורתיות. חבל.

תוויות:

היי ג'יי


אני מודע לכך שהכלי אינו חדש. בכל זאת דיווחתי עליו כי לדעתי חשוב ליידע את המורים על עצם קיומו בהיותו, כפי שאמרת, כלי פשוט שאיננו מעמיס יותר מדי על המורה. נכון שאין לו משמעות פדגוגית והוא מתחבר ללמידה המסורתית אבל הזמן שעשוי להתפנות ללמידה, כפי שאמרה עדי אלטשולר בסרטון הישן מהכנס בספטמבר 2014, גם בו יש חשיבות. נכון שאמירה זו שלה אינה חפה מאינטרסים כלכליים ואחרים שיש לגוגל אבל בכל זאת חייבים להודות שיש בכלי איזשהו חיוב. אני חושב שמערכת "רזה", כמו Google Classroom דווקא יכולה להיות לעזר למורים, שאין להם זמן מיותר (ובדרך כלל כנראה גם לא רצון עודף, ואולי בצדק) ללמוד מערכות אינטרנטיות לניהול למידה. בנוסף, זהו כלי המהווה חלק מגוגל הכללי ואני מניח שרוב המורים משתמשים באיזשהו מרכיב של גוגל (ג'ימייל, יומן גוגל וכדומה).

שלום ג'יי,

לפני מספר שנים שילבתי בין מספר כלים של גוגל והפכתי אותם למעיין מערכת LMS עצמאית. את הרעיון של חשבון אחד למספר כלי ניהול (לתקשורת, למסמכים ולניהול זמן) עבד במקרה שלי והצעתי אותו לתלמידים שאני מלמד וקראתי לו iStudent:
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3562

אני מסכים שאין ב- Google Classroom בשורה חדשה לאנושות אבל לדעתי לפעמים אנשים, ביניהם מורים, צריכים כנראה מעטפת שנראית להם כמתאימה להם ולצרכים שלהם - גם אם מדובר על אותו המוצר שהם כבר מכירים.

מתנצלת על התגובה המאוחרת... רק כעת ראיתי את הפוסט ממתין לקריאה :)

הסיבה לפרסום אינה עמוקה או מסתורית... אסביר :

הבלוג "כלים קטנים גדולים" נוצר מתוך צורך שעלה במסגרת עבודתי עם מורים ומדריכים.
יצרתי את הבלוג כדי שאוכל לעדכן את עמיתיי לגבי מידע שמעסיק אותי/אותם. בנוסף, הבלוג מאפשר לי לחסוך בזמן, כך במקום לשלוח בכל פעם מחדש הסבר ארוך על נושא מסוים, אני פשוט שולחת קישור ישיר לפוסט הרלוונטי.

כלים רבים המופיעים בבלוג התפרסמו בעקבות בקשות הדרכה מאדם זה או אחר.
וכך גם google classroom. בעקבות פניות שהגיעו, ראיתי לנכון לפרסם, ולו גם לטובת האדם האחד שמידע זה יועיל לו.

דרך אגב, אינני רואה צורך לעשות שימוש בכלי עם תלמידיי. אלא מעדיפה את השימוש בחשבונות פרטיים שהם יוצרים לעצמם. אינני חושבת גם שיש לי מה לחדש בתחום ולכן המידע בפוסט זה הוא בסיסי ומפנה למעשה לתכנים של אחרים... (כרגע מופיעים בו הפלייליסט של GEG IL + הבלוג של עירית מרחב).

ובהזדמנות זו, תודה רבה על הבלוג ! אני נהנית לקרוא בו :)

לילה טוב, אפרת

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates