« לדף הראשי | ואולי העתקה איננה סוף המעשה? » | לקראת שנת הלימודים החדשה » | בראוו!!! » | דעה לפני דעת? » | מחוברים תמיד » | שיפור בציונים - פחות או יותר בעזרת הבלוג » | היה צפוי, נכון?: הצדקה מדעית לשיטות הישנות » | ואיך כל זה צריך להשפיע על התלמידים שלנו? » | מעבר לפרסום לעיני כל העולם » | בין "שטוח" לשטחיות » 

יום שישי, 22 בספטמבר 2006 

קול חינוכי מן העבר

דרך מספר בלוגים שאני קורא למדתי על כנס שהתקיים החודש – SETT, פסטיבל הלמידה של סקוטלנד. הכנס הזה איננו עוסק רק בטכנולוגיות בתהליך הלמידה, אלא בקשת רחבה של נושאים חינוכיים. בין המרצים הראשיים של הכנס היה אדוורד דה-בונו.

ההכשרה החינוכית שלי, מלפני שלושים שנה, כללה קריאה של ספרים רבים של דה-בונו, ואפילו התנסות בתוכנית ה-CoRT שלו. נדמה לי שקראתי מספר ספרים שהוא כתב עוד לפני שנכנסתי לתחום החינוך. אולי בגלל זה תמיד הנחתי כהנחת יסוד שרעיונות דוגמת אלה של דה-בונו, על דרכי חשיבה ועל יצירתיות, צריכים להיות חלק מרכזי בכל תהליך למידה. וכך יצא שכאשר התחלתי לחשוב על הדרכים שבהן ניתן לשלב את המחשב ואת האינטרנט בתהליך הזה, היה לי ברור שאותו שילוב צריך להתחשב ולהעזר בראיונות האלה.

אבל יתכן מאד (כמובן) שטעיתי. מההתייחסות להרצאה של בלוגר אחד מסקוטלנד שעוסק בבלוגים בחינוך, חשתי שהדברים שהוא שמע היו חדשים עבורו. כמו-כן, סיכום של ההרצאה שמצאתי בבלוג אחר (נדמה לי שהמאזינה הזאת לא עוסקת באינטרנט בחינוך) רמז שגם עבורה הדברים שעליהם דה-בונו הרצה היו חדשים.

כל אחד והמטען הרעיוני שלו שהוא מביא לתהליך החינוכי. אבל במקרה של הבלוגר הראשון יש כאן משהו טיפה מדאיג. מדובר בבלוגר הכותב רבות על השימוש בבלוגים בלמידה, ואל פי רוב יש לו רעיונות טובים. אבל פעמים רבות מדי מקבלים את הרושם שהוא ושותפיו ממציאים את הגלגל. פתאום, באמצעות הבלוג וכלים דומים, תהליך למידה חדש נפרש לפנינו, אפשרויות שלא הכרנו עד היום. צר לי לאכזב, אבל אין זה נכון. הכלים האלה מאפשרים לנו להגשים תפיסות שרבים וטובים חלמו עליהם בעבר. וגם לדה-בונו מקום של כבוד בתשתית ההיסטורית הזאת.

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates