« לדף הראשי | הרהור נוסף בנוגע לוויקי » | האם התוצר הקולקטיבי תמיד עדיף? » | מתקדמים ומתקדמים, אבל ... » | הרהור נוסף בנוגע לנייר » | למען האמת, לא כל כך איכפת לי » | משהו חסר בתיאור המעודד הזה » | הלוואי שיהיה לנו מה לסנן » | יחי התיוג ... אפילו אם עדיין לא הוכחנו שהוא כדאי » | תלוי מי אתה שואל » | יש הבדל בין תיירות לחינוך » 

יום שישי, 21 בנובמבר 2008 

מה יש, בסך הכל, בכתובת?

בוסטון קולג' היא אוניברסיטה קתולית קטנה אך איכותית בעיר בוסטון. השבוע הקולג' פרסמה ידיעה (דווח עליה, בין היתר, ב-Chronicle of Higher Education) שמהשנה האקדמית הנוכחית סטודנטים חדשים לא יקבלו כתובות דואר אלקטרוני של הקלוג'. ההודעה הזאת איננה מסוג ההודעות שזוכות לכותרות נוצצות. אפשר אפילו לטעון שבימינו, ספק אם סטודנטים חדשים בכלל רוצים כתובות דואר אלקטרוני על השרת של המוסד שבו הם לומדים, ושאם הם משתמשים בהם בכלל, זה רק מתוך הכרח. אבל אפילו אם ההודעה איננה במיוחד חשובה, היא משקפת היבט חשוב במציאות האינטרנטית הכללית של היום.

נכון להיום, מוסדות להשכלה גבוהה נוהגים לחלק כתובות דואר אלקטרוני על התחום (ה-domain) שלהם לאנשי הסגל ולסטודנטים שלהם. היתה תקופה שבה הכתובות האלו היו הכתובות הראשונות, או היחידות, של הסטודנטים. אבל כך היה אולי לפני בערך עשור – היום סטודנטים חדשים מגיעים ללימודים עם זהות דיגיטאלית ברורה ומגובשת, ועם כתובת דואר אלקטרוני אישי שבאמצעותו הם מנהלים חלקים נרחבים מחייהם המקוונים. אין להם צורך בעוד כתובת, והסטודנטים של היום ממעטים להשתמש (אם בכלל) בכתובות שמחלקים להם. במקום לסייע, ריבוי הכתובות יכול ליצור בלבול – יתכן והודעות רשמיות שנשלחות לכתובת המוסדי אפילו אינן נקראות מפני שסטודנטים שוכחים לבדוק את הדואר המוסדי שאינו משמעותי עבורם.

במקום לחלק כתובות על שרת המוסד, הרבה יותר הגיוני לנתב את הדואר הרשמי לכתובת המועדפת של כל סטודנט. יתכן וסידור כזה אפילו חוסך משאבים תקשוביים. וזה מה שבוסטון קולג' החליט לעשות.

אבל לעומת ההיבט הטכני שאולי מעניינת, אבל לא מעבר לזה, התמונה התרבותית הכללית שמצטיירת מההחלטה הקטנה הזאת של בוסטון קולג' די מרתקת. חלוקת כתובות דואר אלקטרוני לסטודנטים על ידי מוסד להשכלה גבוהה כאילו מכריזה שהמוסד נמצא במרכז ההוויה הדיגיטאלית של הסטודנט ואחראי לעיצוב הזהות המקוונת שלו. יכול להיות שלפני עשור היתה מידה לא קטנה של אמת בתיאור הזה. לעומת זאת, בני הנוער של היום מגיעים לקולג'ים ולאוניברסיטאות אחרי שהם כבר הקדישו זמן ומאמץ בעיצוב הזהות המקוונת שלהם. הם אינם זקוקים ל-"עזרה" של המוסדות, והמוסד איננו יכול לתפוס את המרכז. הלימודים של בני נוער אינם אלא עוד צומת אחת ברשת הדיגיטאלית הענפה של הסטודנט.

יתכן שמדובר בצעד קטן של מוסד להשכלה גבוהה, אבל הצעד הקטן הזה משקף שינוי משמעותי בתרבות שלנו, והמקום של האינטרנט בתוכה.

תוויות: ,

ואצלנו-
"היעדים הם: שימוש באאוטלוק כגורם מרכזי לתקשורת בין כל גורמי בית הספר..."
http://gbs.sisma.org.il/Pages/HomePage.aspx
החדשות המלהיבות במקומותנו, הם אנכרוניזם במקומות אחרים.
אלישע

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates