שוב על הזכרון הקצר של התקשוב החינוכי
תוויות: טבלט, שיבוש החינוך
הציטטה מהורן לקוחה (בשינויים זעירים ולא משמעותיים) מתוך סרטון בן חמש דקות שבו הורן מרחיב על הצפוי בחינוך בשנה החדשה. בהמשך הסרטון הורן מוסר לנו שכאשר יבינו שמכשירי הטבלט אינם מציעים פתרון לימודי מוצלח, מה שירוויח מההתפכחות הזאת הוא דווקא ה-Chromebook שלדבריו מתאים יותר לחינוך. יתכן שהוא צודק, וה-Chromebook באמת מתאים יותר לחינוך מאשר ה-iPad. אבל בקביעה כזאת נדמה שהורן מעמיד את הטכנולוגיה בראש, ודווקא קשה לא להתרשם שמה שמעסיק אותו איננה הלמידה עצמה, אלא השוק שמערכת החינוך מהווה עבור החברות שמבקשות לחדור לתוכו.
לקראת סיום הסרטון הורן מביא תחזית נוספת. הוא מוסר לנו שבשנה החדשה לא מעטות מחברות ההזנק בתחום התקשוב בחינוך שצמחו לאחרונה עתידות להתקפל, ושהגופים שמשקיעים בחברות האלו ינהגו הרבה יותר בזהירות בנוגע להיכן הם משקיעים את כספם. חשוב להבין, ואולי גם להזכיר להורן, שבמידה רבה מה שהניעה את ההשקעה הגדולה בחברות הזנק בתחום החינוך היתה הקריאה לשבש את החינוך באמצעות התקשוב – קריאה שהורן עצמו היה בין המשמיעים הבולטים ביותר שלה.
נביאי השיבוש כנראה ניחנים ביכולת נפלאה של לא להצטרך להביט לאחור. זה מאפשר להם לא לקבל אחריות על הנבואות שלהם. בחודש מאי לפני שנה כריסטנסן והורן פרסמו מסמך שבו הם הכריזו, מבלי לסגת באופן מוצהר מהטענה שהלמידה מרחוק תשבש את החינוך כמובן, שדווקא הלמידה המשולבת (blended learning) היא השיבוש הצפוי בחינוך. בהתחשב בעובדה שאותה "למידה משולבת" קיימת כבר שנים רבות ומקובלת מאד כמעט בכל סביבה לימודית, הגדרתה כגורם משבש מאד תמוהה. נדמה לי שיכולנו לצפות לאמירה קצת יותר כנה, אמירה שמודה שהכרזתם המקורית על שיבוש החינוך באמצעות התקשוב באה קצת מוקדם מדי. אבל לתחום התקשוב החינוכי זכרון קצר, ולכן אין צורך להודות בטעות, ממילא לא זוכרים מה שנאמר רק לפני חודשים ספורים. וכך קורה שהורן יכול להגיד לנו שאין עתיד לגישה של "טכנולוגיה לשם הטכנולוגיה" בלי לחשוש שנזכור שדווקא גישת השיבוש שלו סייעה רבות לקידום אותה תפיסה.
שלום ג'יי,
ראשית, למען הגילוי הנאות, אני כן חושבת שטכנולוגיה חשובה ומשמעותית לחינוך, אבל לאו דווקא בהקשר של שימוש בכלים בלבד אלא בשילוב עם משמעות.
וכעת לגבי שימוש בכלים כגון טבלט- איני בקיאה במה שקרה בארה"ב בנידדון- אבל כמי שעובדת בתחום החינוך המיוחד- עם תלמידים בעלי לקויות קשות ומורכבות- לעיתים, כלי כמו טבלט הופך לאפשרות לתקשר, להביע עצמך באופן עצמאי. למרות שקיימים כלי תקשורת חלופיים הטכנולוגיה מהווה עבור קבוצה זו כלי רב ערך...מעין קפיצת מדרגה... אבל הוא מחייב את המורים ללמוד אותו וליישם באמצעותו תהליכי למידה- ואת זה איני רואה כמעט בשטח וחבל... כי אפשר , כדאי ורצוי- אבל כפי שציינתי בתחילת דבריי- לא למען הטכנולוגיה אלא למען הפרט והאפשרויות שהכלי עשוי לפתוח בפניו, דיתה
נשלח ע"י: אנונימי | 13 פברואר, 2014 18:43