« לדף הראשי | מנהל בעל גישה חיובית לטכנולוגיה » | שימוש לגיטימי של בלוג ... אבל בחינוך? » | רק התחלתי ואני כבר עוסק ברפלקציה? » | באולם ההרצאות זה נשמע נהדר » | ועל אחת כמה וכמה בחינוך! » | לכתוב את הספר כדי ללמוד את החומר » | שאלה של מיקוד » | עוד על הנסיון לסגור את הדלת » | אוי, כבר קשה להגדיר את מגרש המשחק » | אי אפשר כבר לסגור את הדלת » 

יום שלישי, 30 במאי 2006 

בלוגים לעידוד הכתיבה - הרעיון, ואפילו קצת מעשה

איאן מקינטוש מביא בקשה ממורה בסקוטלנד, אנדי ווטסון. ווטסון מנחה תלמידים בני 11-12 בשימוש בבלוגים לעידוד הכתיבה, ועכשיו הוא רוצה לגייס תגובות - הרי מה הטעם בפרסום סיפור בבלוג אם אף אחד לא מגיב ונותן משוב?

אז מה עושים? מורים שמאמינים שבלוגים הם דבר מצויין, ומבקשים מהם להגיב. במשך שלושה החודשים האחרונים התלמידים העלו מעל 140 כתבות (קצרות) לבלוג המשותף שלהם, ועכשיו המורים, בהתמדה מאד ראויה להערכה, עוברים על הכתבות, רובן בני שנים או שלושה משפטים, ומגיבים במשפט אחד או שניים. הכל בשם העידוד.

אינני בטוח שזאת היתה הכוונה. הרי, בהזמנה להגיב כתוב:

Some primary 7 pupils in Aberdeen have been posting stories and poems on their blog. They would like to have more comments from other schools.

If you go to http://www.abernet.org.uk/wp/ you’ll see the Primary 7 blogs.

As you’ll see, some stories don’t have any comments at all so if your pupils can spare the time to add comments they’d be much appreciated.

זאת אומרת שבעצם, הבקשה היתה שתלמידים יגיבו, לא מבוגרים (שממילא רוצים לעודד את הכתיבה). אין ספק שקשה לדרבן תלמידים להגיב לכתיבה של תלמידים בבית ספר בעיר אחרת, או בארץ אחרת. אבל יש מקום לשאול למה כמעט ולא רואים תגובות של תלמידי בית הספר לכתיבה של עמיתיהם בבית הספר, או אפילו באותה כיתה. האם הם קוראים את מה שאחרים כותבים? האם זה מעניין אותם?

כמובן שעלי להזהר כאן. אין טעם לבוא ביותר מדי ביקורת כלפי פרויקט שרק לפני זמן קצר התחיל. אבל בכל זאת, צריכים לציין שלא מצאתי בבלוג של אנדי ווטסון, או בחומרים נוספים שאליהם הוא יוצר קישורים, התייחסות לאמות מידה להערכת הכתיבה של התלמידים. מה נחשב ככתיבה טובה, ולמה? האם רק כמות? האם התלמידים עורכים את מה שהם כותבים לפני, ואולי אפילו אחרי, הפרסום? הדרך עוד ארוכה, והמילים החמות של מורים מגוייסים לנושא שרוצים לעודד את השימוש בבלוג אולי עוזרות, אבל לא מספיק.

ועוד הערה אחת: משימת הכתיבה האחרונה של התלמידים היתה להסביר מה טוב (ואולי גם מה רע?) בבלוגים. זה לגיטימי לגמרי, אבל זה דוחק מאד מחוץ לראייה של מבקרים מן השורה את הכתיבה ה-"רגילה" של התלמידים - שירים, סיפורים, ועוד. בעצם, אלה הדברים שעשויים להיות מעניינים באמת.

קישורים להודעה הזאת

הוסף קישור

מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates