« לדף הראשי | פתיחות, ללא ביטול המקצועיות » | הדוריס לסינג שאני אזכור » | לא ירדתי לסוף דעתו » | ובדיוק בזה אמור לעסוק החינוך! » | כמובן שאת הבלוג הזה צריכים לקרוא » | ואף על פי כן, כמה מילים על כנס מו"ח/ISOC-IL » | שיעור קצרצר במידענות » | לא כל מה שדיגיטלי נוצץ » | גם כאן מותר (ורצוי) לספר » | מורים, מה לעשות, מתערבים » 

יום שבת, 22 בדצמבר 2007 

אולי הבועה עוד יותר גדולה מאשר חשבתי

לפני עשרה ימים דיווחתי כאן על כנס מו"ח/ISOC-IL שעסק ב-Web 2.0. כתבתי אז שהציפייה שלי שבאי אותו כנס יהיו אלה שכבר מכירים את הכלים האלה היתה כנראה מוטעית. כמה ימים מאוחר יותר סיגל, ב-"מידע'לה – מידענות ועוד" העמידה אותי על טעותי. היא כתבה:
לשם כך מכנסים כנסים וימי עיון, כדי "ליישר קו" ולאפשר לנוכחים לקבל בנוחות ובאווירה נעימה מידע, בסיסי או מתקדם, מבלי שירגישו נבוכים מחוסר הידע שלהם, כביכול. במובן זה, השיג הכנס את מטרתו.

אני מודה שבמידה גדולה מדי אני מנותק מהמתרחש בשטח. אני נתקל בנושא הכלים האלה מידי יום, ואני מצפה שכך גם אצל אחרים. לכן אני מופתע, כל פעם מחדש, לגלות שאין זה המצב. ובכל זאת, הופתעתי מסקר שהתפרסם בארה"ב השבוע, סקר ששוב המחיש עד כמה קהילת העוסקים בענייני Web 2.0 מנותקת מכלל המשתמשים באינטרנט.

הבלוג ReadWrite Web דיווח לפני מספר ימים שסקר שנערך על ידי חברת NPD לחקר שווקים מצא ש-73% מכלל משתמשי המחשבים האישיים מעולם לא שמעו על כלי אופיס מקוונים כגון Google Apps. זאת ועוד – עוד 20% מדווחים שהם שמעו על הכלים האלה, אך מעולם לא השתמשו בהם. יש, כמובן, הבדל לא כל כך קטן בין כלי אופיס מקוונים לבין כלי Web 2.0. לאור המספר ההולך וגדל של אנשים שפותחים חשבונות פייסבוק, אפשר לטעון שאי אפשר להסיק מסקנות בנוגע לחשיפה לכלי Web 2.0 מהמספר הזעום של משתמשי, ואפילו מכירי, כלי אופיס מקוונים. ובכל זאת, קשה לא להרגיש שמדובר באחוזים זעומים.

בסביבה החינוכית יש לא מעט התעניינות בכלים כגון Google Apps. בחופשת חנוכה, למשל, נערכה השתלמות בכלים האלה בפיסג"ה של הרצליה, ואברום רותם כתב עליהם כבסיס לעבודה חינוכית שיתופית בבתי הספר. לזכותו של החינוך ייאמר שהרצון לקדם סביבות למידה שיתופיות מדרבן את המערכת לבחון את הכלים האלה. ואם כך, יש סיבה לאופטימיות. אבל הסקר של NPD (שנערך, יש להניח, כדי לבחון עד כמה כדאי להשקיע בשוק של כלי אופיס מקוונים) מעורר את החשש שאולי כמו עם כלי Web 2.0, הרעש גדול, אבל הוא מהדהד רק בתוך חוג מאד מצומצם.

וכל זה מעלה, כמובן, שאלה נוספת – שאלה שהיא אולי הרבה יותר משמעותית. האם המורה (וכמו-כן, גם התלמיד) שנכנס היום לתוך עולם התקשוב צריך ללמוד להשתמש בכלי אופיס לא-מקוונים? פעם, לפני עשור ויותר, כאשר כבר היה ברור שה-WWW כבש את האינטרנט, עדיין הדרכנו את השימוש ב-gopher, למרות שהיה ברור כבר שימיו של הכלי הזה ספורים. בהדרכות של היום אנחנו עדיין מלמדים את הכלים החדשים כאילו הם תוספת למיומנויות יסוד שצריכים לרכוש לפני המעבר לכים חדשים יותר. ואולי האמת היא שמיותר ללמד את השימוש בכלי האופיס הסטנדרטיים. אבל יכול להיות גם ההיפך – שהכלים ה-"חדשים" הם אופנה חולפת, ואלה מאיתנו שדוגלים בשימוש בהם חיים בתוך בועה.

תוויות: ,

"פיקח יודע לצאת מצרות, שחכם יודע מראש לא להיכנס אליהן".
מה שדרוש לתקשוב החינוכי הוא תהליך עקבי ומסודר של בניית ידע מדורג בקרב קהל המשתמשים. בתהליך שכזה, כל שלב נבנה על התנסויות הנצברות מהשלב הקודם, ולא תוך קפיצות תזזיות המוכתבות על ידי פיתוחים טכנולוגים אלו או אחרים. מזכירך את מאמרו המפורסם של פרופ' גבי סלומון העוסק בשאלה מי אמור לקשקש בזנב של מי, מאמר שנכתב כבר לפני 7 שנים.
ממובילי התהליך נדרשת סבלנות והבנה, שלא כל מה שברור וידוע להם תקף מידית לקהל אותו הם אמורים להוביל. המובילות אמורה להגדיר יעדים צעד אחד לפני כולם ולא עשרה צעדים, אחרת היא הופכת להיות לא רלוונטית.

אלישע

ברשותך, אתייחס רק לשאלה שהעלת בסוף- האם ללמד כלי אופיס וותיקים או את המקוונים החדשים.
אני יודעת שאני לחלוטין לא מייצגת את המשתמש הטיפוסי (ואני משתמשת בגוגל דוקס הרבה יותר מאשר במיקרוסופט אופיס), אבל אני תוהה- האם יש הבדל כזה משמעותי בשימוש שלהם?
הרי עקרונות השימוש זהים.
למעשה, עקרונות השימוש בעורך טקסט ממוחשב (למשל) זהים בין אם מדובר במיקרוסופט וורד, גוגל דוקס או העורך העשיר של בלוגר.
או שכאן עשיתי קפיצה מוגזמת מהשימוש שלי, ומשתמשים "רגילים" אכן זקוקים להכשרה נפרדת לכל כלי וכלי?

הוסף תגובה
מי אני?

  • אני יענקל
  • אני כבר בעסק הזה שנים די רבות. מדי פעם אני אפילו רואה הצלחות. יש כלים שמעוררים תאבון חינוכי, ונוצר רצון עז לבחון אותם. אך לא פעם המציאות היא שצריכים ללמוד כיצד ללמוד לפני שאפשר ליישם את ההבטחה של הכלים האלה.
    ההרהורים האלה הם נסיון לבחון את היישום הזה.

ארכיון




Powered by Blogger
and Blogger Templates